НИКО на овом убогом тлу није успео као Гордан Михић да животним аутсајдерима, несрећницима са маргине дарује ауторитет узвишених типова, нити је постојао неко коме је тако добро пристајало властито име. Михић је био наш филмски Антон Павлович Чехов - поручио је редитељ Емир Кустурица у писму којим се опростио од свог пријатеља и сарадника са којим је створио ремек-дела "Дом за вешање" и "Црна мачка, бели мачор".

Одласком сценаристе, драмског писца, редитеља и професора ФДУ Гордана Михића српска кинематографија је, без сумње, остала без једног од својих стубова. Његова каријера је својеврсна енциклопедија српског филма и телевизије. У култном остварењу "Звиждук у осам" (1962) први пут се нашао његов потпис на филмској шпици, а тада је почела и његова сарадња са сценаристом Љубишом Козомаром из које ће се родити нека од најбољих дела црног таласа. Ненадмашни тандем створио је Џимија Барку у култном филму Живојина Павловића "Кад будем мртав и бео". За овог редитеља написали су још једно антологијско дело - "Буђење пацова". Црни талас не би био исти без сарадње са Козомаром у "Вранама", или Миланом Јелићем у "Бубашинтеру".

- Михић је дуго био најбољи филмски писац у Европи, а живећи у Америци и Европи приметио сам ту истину. Људи као што је био Гордан претварали су Србију у велики свет и хранили наше навике да се осећамо као да смо и ми део тог света - с правом тврди Кустурица.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: ЕМИР КУСТУРИЦА НА ВЕСТ О СМРТИ ВЕЛИКОГ СЦЕНАРИСТЕ: Гордан Михић је био наш филмски Антон Павлович Чехов!

За Михићем, нашим најзначајнијим филмским сценаристом, дубоко жали и редитељ Горан Паскаљевић. Потпис ове двојице великана налази се на пет легендарних наслова: "Чувар плаже у зимском периоду", "Пас који је волео возове", "Варљиво лето `68", "Танго аргентино" и "Туђа Америка".


- Много сам научио од Гордана, не само о вештини писања сценарија, већ и дружећи се са њим, штошта о животу - присећа се, за "Новости", Горан Паскаљевић. - Он је био човек са ставом, поштен, истрајан, близак обичним људима које је умео да ослушкује у аутобусу, на пијаци, испред шалтера и да њихове животне проблеме, велике и мале, пренесе уз аутентичне дијалоге на филмско платно и ТВ екране. Недостајеће ми, недостајаће српској култури јединствени Гордан Михић!


Без великог сценаристе не било ни чувеног "Балкан експреса", али ни омиљених телевизијских јунака. Исписао је и неке од најсветлијих страница ТВ историје, већ од прве серије "Самци" (1968). А онда је у "Камионџијама" (1973) створио Пају и Јарета, обожаване ТВ јунаке. Исте године када се публика заљубила у врцаве "камионџије", емитована је његова црна комедија "Сироти мали хрчки". У тексту о два докона службеника чија глупа игра доводи до државног слома, која је заживела и у позориште и на филм, сам Михић је у једном интервјуу, за "Новости", рекао да ни данас у њој "не би променио ни реч".

- Причу о та два бедна црва чија глупост, лењост и бесмислене свађе проузрокују националну катастрофу написао сам у раној младости, за једно поподне, као радио-комедију, и не слутећи да ће ући у све медије. Шта сад да им додам - ајпед, интернет, "фејсбук"? - казао нам је тада Михић.

"ЗВИЖДУК У ОСАМ"


Осамдесетих и почетком деведесетих година из његовог пера настале су и две велике телевизијске приче о младима са маргине - "Сиви дом" и "Заборављени", које је режирао Дарко Бајић.

- Целога живота био је стамен као стена. Имао је чврсте принципе од којих није лако одустајао. Још када сам први пут сазнао да ћу имати прилику да радим "Сиви дом" почели смо да водимо дуге дијалоге у којима је он увек побеђивао. Ипак, то ме је научило како да поштујем своју машту и како да кроз дијалог долазим до решења - присећа се Бајић за наш лист. - Сви његови јунаци, ти обични, како их ми зовемо, мали људи, били су пуни љубави према животу. Умео је да из готово невероватних ситуација ствара историју наше кинематографије и књижевности.

"КАМИОНЏИЈЕ"


Са супругом Вером Чукић и ћерком Иваном Михић сарађивао је на бројним пројектима, попут ТВ серије "Горе доле", драме "Дневник увреда", филмова "Механизам", "Купи ми Елиота"...

Михића ће памтити и бројне генерације студената ФДУ са катедре за драматургију које су имале ту част да уче од најбољег. Упркос његовом импресивном сценаристичком опусу, његов млађи колега Саша Радојевић скреће пажњу на један, помало запостављени, таленат овог врсног аутора.

"ПАС КОЈИ ЈЕ ВОЛЕО ВОЗОВЕ"


- Волео бих да нагласим да је Михић и као редитељ био изузетан. Његово остварење "Вране", који је написао и режирао са Козомаром, без двоумљења спада међу најбоље филмове који су направљени код нас - тврди Радојевић и закључује:

- Гордан Михић био је сценариста и редитељ који је српској уметности допринео са онолико вредности као и писци његове класе - Нушић и Александар Поповић!


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Преминуо сценариста Гордан Михић

ПОСЛЕДЊИ ПОЗДРАВ ЗА КОЛЕГУ

У СПОМЕН на драмског писца, сценаристу, редитеља и професора ФДУ Гордана Михића у уторак на свечаном отварању 43. Фестивала филмског сценарија у Врњачкој Бањи одржан је омаж посвећен једном од наших најплоднијих сценариста. На врњачком фестивалу, Михић је чак четири пута освајао прву награду за најбољи сценарио и то за филмове "Освајање слободе", "Балкан експрес", "Срећна нова `49" и "Црна мачка, бели мачор". За његов немерљив допринос српском филму публика га је и овог пута наградила громогласним аплаузом. (Г. Ћ.)

"ВАРЉИВО ЛЕТО `68"


БРАНКО БАЛЕТИЋ: ФИОКА ПУНА РЕМЕК-ДЕЛА

РЕДИТЕЉ Бранко Балетић, у изјави за наш лист, за Михића, пријатеља и сарадника, каже да је био тих и ненаметљив човек, увек спреман да помогне. Током сарадње на "Балкан експресу" било је много измена које је Михић дозвољавао док год је био обавештен о њима.

- Гордан није учествовао ни у каквим сплеткама, држао се по страни. Оно што мало људи зна је да је устајао у 6-7 сати ујутру и радио цело пре подне. Имао је једну фиоку у радном столу у којој је увек било неколико спремних текстова. Отимали смо се коме ће дати да из ње извуче неки текст - присетио се Балетић. (И. Д. С.)


"СИВИ ДОМ"


ИЗЈАВЕ

Ана Брнабић: Оставио је неизбрисив траг

- СВОЈИМ изузетним делом обогатио је српску драмску сцену и оставио неизбрисив траг у филмској уметности, а генерације студената имале су привилегију да уче од великог професора, уметника и човека. Његова заоставштина остаће да живи и кроз генерације која долазе.

Владан Вукосављевић: Неограничен таленат

- ОСТАЋЕ упамћен као велики сценариста који је обележио пет деценија српске кинематографије и телевизијског програма. Његов литерарни таленат прелазио је границе жанрова и свој израз налазио у романима, драмама и стрипу. Као изузетан педагог, за собом је оставио многобројне генерације студената, које са успехом преносе његово знање. Кроз познате цитате из култних филмова, серија и драмских остварења, наставиће да живи у српској култури.

Ивица Дачић: Најбољи приповедач

- НАПУСТИО нас је један од најбољих, најуверљивијих приповедача вечних људских прича. Од "Звиждука у осам", преко црног таласа, па све до прелаза између два века, и "Немањића", на његовим сценаријима стасавали су највећи глумци, а његова достигнућа су улазила у народ и постајала неодвојиви део наше културе, али и нашег сленга. Он је неодвојиви део стасавања генерације којој припадам, а верујем и узор млађима које нас наслеђују.

Лазар Ристовски: Био је један од највећих

- УМИРУ велики, а Гордан је уистину био један од највећих. Срећа што иза великих остају велика дела - опростио се Ристовски од колеге са којим је створио познато остварење "Бели лавови".

Милан Јелић: Новинарски почеци

- ЗА Гордана ме везују успомене из ране младости, када смо, заједно са Козомаром, сарађивали у "Борбином" додатку "Спорт и свет". И тада се видело да је велики човек и аутор од кога се може много научити. Он и Љубиша написали су сценарио за мој први филм "Бубашинтер". Много ће ми недостајати.

"ЦРНА МАЧКА, БЕЛИ МАЧОР"