ПРВА представа у амбијенталном простору "Луке Београд" вечерас је на репертоару 53. Битефа: пројекат "Неморалне приче - 1. део: Кућа мајка" рад је познате француске концептуалне уметнице и перформерке (са циркуским искуством) Фије Менар.

Прочитајте још: ПОЗОРИШНА КРИТИКА 53. БИТЕФ; Еден фон Хорват: "Младеж без Бога"

Перформанс-инсталација настала је у сарадњи са Жан-Ликом Божолом и по наруџбини једне од највећих европских ликовних манифестација "Документа". Менарова, како се најављује, сама на сцени и у готово природној величини ствара конструкцију од картона, "антички град" који ће убрзо по завршетку, натопљен водом, почети да пропада.

Занимљиво је да је Менарова (1971) са двадесет година почела да се упознаје са извођачким уметностима (плесом, пантомимом, глумом и жонглирањем), а убрзо је основала сопствену трупу чији је уметнички мото "Не нове ствари, већ на нов начин"...

Прочитајте још: Бранка Петрић: "Балкански шпијун" је ремек-дело

Ваш перформанс бави се распадом западне цивилизације. Да ли и картон који користите говори о њеној слабости и кртости?

- Да, бирам картон или папир, зато што је то обичан материјал који сви знају. Сви су у неком тренутку њиме експериментисали, а за мене је то важан начин да се искаже емпатија. Иако делује јако, картон је у ствари слаб. Тако да када почне да пада киша, знате шта ће се десити.

* За симбол цивилизације одабрали сте антички храм, зашто га градите потпуно сами? Да ли је човек увек усамљен у стварању?

- Бити сам на сцени је процес емпатије. У тих сат и по пројектујете сопствено тело у овом чину. У нашој цивилизацији, мит бога ствараоца је важан. Ја замислим фигуру бога, она делује као Атина панкерка која гради сигурну кућу, нови Партенон! Али Партенон од картона који није у стању да се одупре климатским променама!


* Тек што сте завршили ваше дело, почиње киша. Ипак, публика (али ни ви сами) не реагује. Поручујете ли тиме да све пропада на наше очи, или да смо немоћни да се супротставимо?

- За мене је важно да направим недидактичку представу. Можете конкретно да имате различите интерпретације ове представе, али сам сигурна да ћете се на крају осетити узнемирено, или ћете бити ганути. Схватате да се налазимо у пројекцији сопствене носталгије, али и да смо у позоришту: постоји "пети зид" и нико не жели да га сруши. Међутим, када почне киша, сигурна сам да публика зна шта следи. Користим ово како бих говорила о нашој пасивности. Јер, бирамо да чекамо и да посматрамо катастрофу уместо да мењамо наше услове живота.

* Ово је први део ваших "Неморалних прича", шта је следеће?

- Пројекат "Неморалне приче" је трилогија. Назив другог дела је "Отац храм" и у њему ја одлучујем да градим кулу налик на Вавилонску кулу, од гипса. Последњи део, "Забрањени састанак", замишљен је тако да публика буде на сцени заједно са мном у импресивном смогу... Цела трилогија требало би да буде урађена 2021. Надам се!

СИГУРНА КУЋА

И КУЋА и мајка имају исконску, заштитничку улогу у нашим животима. У ком смислу је између њих знак једнакости?

- Мајчина утроба је прва и јединствена сигурна кућа! Француски песник по имену Луи Калаферт рекао је да је "најлепших девет месеци, у материци!" Размишљам као он, најбоља кућа била је у телу, на 37 степени. И планета Земља је била наша кућа. Али, сад?