Немачки Фолксваген ове недеље обуставља производњу последње верзије чувеног модела "бубе" (беетле) у својој фабрици у граду Пуебла у Мексику.

То ће означити крај пута за возило које је било симбол многих ствари током своје 80-годишње историје, тачније од 1938. године када је прва "буба" сишла са производне линије, пише агенција АП.

Тај аутомобил био је део најмрачнијег периода Немачке и никада оствареног нацистичког пројекта. Био је симбол послератне економске ренесансе и растућег просперитета средње класе, али и пример глобализације, јер је продаван свуда, поставши препознатљив у целом свету.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Икарбус покреће производњу електричних аутобуса

Такође је постао симбол контракултуре шездесетих година прошлог века у Сједињеним Државама.

Али поврх свега, "буба" остаје оријентир у историји дизајна, препознатљив као и флаша од Кока-коле.


Оригинални дизајн - заобљена форма са седиштима за четворо или петоро, скоро вертикално ветробранско стакло и мотор са ваздушним хлађењем монтиран позади - осмислио је аустријски инжењер Фердинанд Порше, који је ангажован да реализује пројекат немачког диктатора Адолфа Хитлера и направи "народни аутомобил" по узору на "форд модел т" у Америци.



Имао је сличности са аутомобилом "татра Т97", направљеним у Чехословачкој 1937. године, и са скицама мађарског инжењера Беле Баренија објављеним 1934. године.



Масовна производња "бубе", која у то време носи службени назив "КдФ-ваген", отказана је због Другог светског рата, а уместо тога се у великој новој фабрици источно од Хановера почело са производњом војних возила, користећи присилне раднике из целе Европе који су радили под мизерним условима.


Ипак, 1949. године, Фолксваген поново постаје произвођач цивилних аутомобила под надзором британских окупационих снага, а ВВ-ова фабрика је пренета у власништво немачке владе и покрајине Доња Саксонија, која је и данас делимично власник компаније.



До 1955. године произведена је милионита "буба" у Волфсбургу, а најважније страно тржиште за овај модел постале су САД, где је 1968. године продато 563.522 примерака, односно 40 одсто годишње производње.


Производња у Волфсбургу окончана је 1978. године са доласком нових модела, попут "голфа". Али "буба" није нестала, пошто је њена производња у Мексику трајала од 1967. до 2003. године, што је дужи период од онога колико се производила у Немачкој.


"Нова буба", модернизована верзија у ретро стилу, направљена на платформи "голфа", стигла је на тржиште 1998. године под надзором директора ВВ-А Фердинанда Пиха, унука Фердинанда Поршеа.


Последњи примерак из завршне серије од 5.961 аутомобила завршиће у музеју после церемоније у Пуебли 10. јула, када ће бити обележен крај производње.