ИАКО можда делује једноставно, пракса је показала да многи возачи не знају како се правилно вуче ауто, као и да нису упознати са саобраћајним прописима који важе код те процедуре.

Где је све дозвољено да се вуче ауто који је у квару, шта кажу прописи, каква опрема може да се користи за "шлеповање", како се обележава вучено возило, а како оно које вуче, каква су искуства у пракси... само су нека од питања на која треба одговорити.


* Да ли покварен ауто сме да се вуче на ауто-путу?

- Да дозвољено је да се вуче покварен ауто чак и на ауто-путу. Међутим, то је дозвољено искључиво уколико се ауто покварио на самом ауто-путу, а притом сме да се вуче само до првог искључења са ауто-пута. Исто правило важи и за мотопут. Подсетимо се, мотопут је државни пут намењен искључиво за саобраћај мотоцикала, путничких возила, теретних возила, аутобуса, са или без прикључних возила и као такав обележен је прописаним саобраћајним знаком.


* Да ли сме да се вуче нерегистрован ауто?

- Не сме, пошто је нерегистрован, то значи да није осигуран и не сме да учествује у саобраћају. У овом случају вучено возило се не посматра као приколица, као што многи возачи то претпостављају. Вучено возило је и даље посебно возило за које важе сва уобичајена правила. Дакле, уколико вучете нерегистрован ауто и заустави вас полиција, особа која управља вученим аутом може да добије казну предвиђену за класичну вожњу нерегистрованог аута. Такође, ако вучени ауто изазове било какву штету, његов власник ће морати да је надокнади из свог џепа.


* Да ли ауто може да се вуче рудом (крутом везом) као што се вуку камиони и аутобуси?

- Да, може. У ствари, ако поквареном аутомобилу не раде кочнице, онда сме да се вуче искључиво рудом (у народу позната и као шлеп штангла). А уколико му није исправан ни управљачки систем, онда не сме уопште да се вуче ни на који начин.


* Да ли сме да се вуче ауто са неисправним кочницама?

Сме - али искључиво рудом, као што је објашњено у претходном делу текста. Овај проблем је прилично "незграпно" дефинисан у Закону: "Помоћу ужета (сајле) не сме да се вуче моторно возило на коме су неисправни уређаји за управљање или уређаји за заустављање, теретно возило или аутобус. Крутом везом не сме да се вуче моторно возило које нема исправан уређај за управљање, нити моторно возило чија је укупна маса већа од укупне масе вучног возила ако му је неисправна радна кочница".

Дакле, није конкретно написано да рудом (тј. крутом везом) сме да се вуче ауто са неисправним кочницама, али није написано ни да не сме, а уколико није забрањено, значи да је дозвољено.

Једноставно, пошто руда представља круту везу, ауто који вуче ће преко руде моћи да заустави и вучено возило. Тај принцип се примењује и код теретних возила и аутобуса, пошто је код њих дозвољено да се вуку искључиво рудом.

Са друге стране, пише и да ауто који је вучен не сме да буде тежи од аута који га вуче УКОЛИКО му не раде кочнице.


* Колико брзо сме да се вуче покварен ауто?

- Највећа брзина којом сме да се креће скуп вучног и вученог аутомобила је 40 км/х.


* Максимално и минимално растојање између возила

- Законом је одређено колико најмање и колико највише смеју да буду удаљени аутомобили:

а) Ако се користи сајла за вучу дозвољена удаљеност је од 3 до 5 метара

б) Ако се користи руда (шлеп штангла) удаљеност може да буде мања од 3 метра, при чему није одређен минимум, али не сме више од 5 метара


* Да ли је сајла за вучу обавезан део опреме?

- Да - обавезна је. Или сајла или руда. Прописи кажу:

"Уже или полуга за вучу возила, који мора омогућавати вучу возила на растојању од 3 до 5 метара када се користи уже, односно до 3 метра када се користи полуга, мора постојати, на доступном месту, у путничким аутомобилима произведеним, односно први пут регистрованим након 1. јануара 1984. године. Остала моторна и прикључна возила не морају имати полугу за вучу. Уколико возило поседује полугу за вучу она мора бити испитана."


* Да ли у вученом (поквареном) возилу сме да буде још неко осим возача?

- Не - у вученом возилу сме да буде искључиво возач. Ово може да буде врло незгодно у ситуацијама када сте негде кренули породично, али путници зато могу да пређу у ауто који вуче.


* Како правилно вући ауто?

- Теорија је лака – пракса је врло компликована, нарочито ако сте почетник. Стога је вероватно боље да набавите и користите руду за вучу (шлеп штанглу) – може да се купи за 2.500 до 3.000 динара, али саветујемо да не штедите и да купите неку квалитетнију. Може да помогне и еластично уже за вучу, које може да амортизује блаже трзаје.

Пошто готово сви користе сајлу за вучу, ови савети важе управо за сајлу:

Генерално:

-"везали" сте аутомобиле

-први креће врло лагано, све док се сајла не затегне

-затим лагано креће да вуче, при чему када једном крене – мора да избегава успоравање како га вучени ауто не би сустигао, чиме се губи затегнутост сајле, па поновно убрзавање доводи до трзаја/цимања

-идеално је да се сајла све време држи затегнутом, али то није лако постићи ако возачи немају искуства у вучи другог аута, без обзира да ли они вуку или су вучени

-нарочито је важно да возач у вученом ауту врло пажљиво прати ситуацију и да на најмањи знак успоравања првог аута почне да кочи (али не сувише) како би сајла остала затегнута

-пред кривину или раскрсницу вучени ауто би требало да кочи ауто који вуче како би изједначено и на време успорили и без непотребног отпуштања и затезања сајле течно скренули и наставили пут крећите се оном брзином коју сматрате безбедном – не дозволите да вас пожурују остали нестрпљиви возачи.

Ако се ауто вуче течно и пажљиво, негативан утицај на ауто који вуче биће минималан. Али уколико се "сретну" два неискусна возача, то може да се претвори у праву катастрофу.


* Да ли сме да се вуче ауто са погоном на свим точковима?

- С обзиром на разне верзије погона на свим точковима код разних модела разних произвођача - не желимо да дајемо никакав савет по овом питању. Ако имате ауто са погоном на свим точковима - узмите упутство произвођача и детаљно прочитајте да ли сме да се вуче и како.

* Да ли сме да се вуче ауто са аутоматским мењачем?

- Генерално, саветујемо да га не вучете, већ да зовете шлеп службу. Међутим, могуће је да се вуку и аутомобили са аутоматским мењачем, али код њих то може да буде врло ризично, па обавезно прочитајте упутство произвођача.

Аутор: Половни аутомобили