ИЗЛОГ Културно-информативног центра Србије (КИЦ) у Паризу више од десет дана краси скулптура Дизнијевих јунака Микија Мауса и Паје Патка постављених у положај који асоцира на сексуални чин. Непримерене фигуре постављене су испод велике фотографије Белог анђела из манастира Милешева која је и својеврсни заштитни знак ове установе.

Прочитајте још - Бели анђео инспирисао Да Винчија

На фотографији коју су нам послали читаоци “Новости” из Париза приказане су велике пластичне статуе “дизнијеваца” постављене на централно место излога Културног центра.

- Непримерено је да је овакав садржај изложен у установи која би требало да промовише нашу културу у Европи. Не улазећи у уметничку слободу, не сматрамо да је сексуални чин Паје Патка и Микија Мауса прави домет српске уметности - навели су Срби из Париза као пропратни коментар уз фотографију коју су доставили редакцији “Новости”.

ИЗЛОЖБЕ СЕ МЕЊАЈУ, БЕЛИ АНЂЕО ОСТАЈЕ СПОРНЕ фигуре постављене су недалеко од фотографије милешевског Белог анђела који краси улаз у српски Културни центар. - Нема већег симбола мира, толеранције и лепоте него што је Бели анђео. Његова фотографија већ дуже време краси Центар, а прича о овој фресци одштампана је и у свим нашим каталозима. Изложбе и поставке се мењају, а Бели анђео остаје - каже Павловић и подсећа да је недовољно познато да је фрагмент познате фреске из Милешеве послат у свемир као порука мира читавом космосу.

Како нам је објашњено у КИЦ-у у Паризу, спорна скулптура дело је уметника Милорада Стајачића, и она је саставни део изложбе “Крај и почетак” отворене 9. августа. Иза ове поставке стоји петоро аутора из Србије окупљених у уметничку групу “Димензија”. Њихова дела постављена су на сва три изложбена нивоа у париском КИЦ-у.

Директор ове установе драмски писац Радослав Лале Павловић спорне фигуре у излогу објашњава уметничком слободом и за “Новости” истиче да је пројекат који укључује и спорну скулптуру прошао на конкурсу Министарства културе.

- Нисам у позицији да жирирам који садржај је прикладан, а који није - каже Павловић. - Пројекат “Крај и почетак” пријављен је на конкурс који сваке године расписује министарство. То значи да је изложбу оцењивала стручна комисија која је и дала зелено светло да путује у Париз. Могу само да кажем да је поставка изазвала велико интересовање Парижана, а већ сада је јасно да ће бити најпосећенија изложба која је организована у КИЦ-у више година уназад.

Павловић напомиње да је аутору скулптуре Микија и Паје у деликатној “акцији” и сам поставио питање примерености овог садржаја, али да је схватио да је реч о својеврсној провокацији.

- Добио сам јасан одговор да су оба Дизнијева јунака бесполна бића и да су све асоцијације производ нашег личног тумачења и виђења. Ова скулптура дакле више говори о нама него о Дизнијевом стрип двојцу. Треба имати на уму и да сексуалне и хомосексуалне конотације у Паризу одавно не изазивају пажњу јавности на какву смо навикли у Србији - каже он.

Радослав Павловић

У Министарству културе и информисања објашњавају да је изложба “Крај и почетак” дело реномираних уметника о коме је свој стручни суд дала Програмска комисија, на основу двестотинак предлога на конкурсу.

- У савременој уметности често се дешава да садржај зависи од “учитавања”, независно од онога што је уметник желео да нам каже. Уколико у овој скулптури видите експлицитан чин двојице стрип јунака, она би била неприкладна за установу где је постављена. Ако уважимо уметниково виђење да је реч о бесполним бићима, ова поставка се не разликује од других у Паризу у области савремене уметности. О свему овоме водио је рачуна и Програмски савет када је доносио одлуке о избору пројеката - каже за “Новости” Јагода Стаменковић, начелник Одељења за међународну сарадњу и европске интеграције у култури.

Око Културног центра Србије у Паризу већ годинама се плету афере и скандали. Последњи немили догађај одиграо се у априлу ове године када је кулминирао сукоб између садашњег директора Радослава Павловића и двојице службеника КИЦ који су уживали подршку тадашњег српског амбасадора Рајка Ристића. Установа културе једина је таква у Европи и налази се у строгом центру Париза.

ДАЧИЋ: СКАНДАЛОЗНО И НЕДОСТОЈНО!

ФИГУРЕ Микија Мауса и Паје Патка које алудирају на сексуални однос, за шефа српске дипломатије Ивицу Дачића су неприхватљиве као слика српске културе.

- Програм Културно-информативног центра у Паризу утврђује Министарство културе. Ипак, моје лично мишљење је да су овакве поставке скандалозне и свакако недостојне установе у којој су изложене - каже Дачић за “Новости”.