СРБИЈА има двоструко мање грађевинских, комуналних, тржишних и других инспектора у односу на европске државе. Најављено запошљавање 1.200 контролора ојачаће инспекцијски систем. За квалитетну контролу поштовања прописа, међутим, потребно је још низ потеза - промена звања, али и повећање примања запослених.

Мрежа инспектора Србије (МИНС) поздравља најаву из Владе Србије да је у припреми Уредба која ће отворити врата за пријем нових колега, али и донети повећање плата до 20 одсто према оствареном учинку.

Драгоман Пауновић, председник МИНС, каже да ове мере најављују нови однос државе према инспекцијама и нада се да је то увод у стварање поузданог инспекцијског система, који годинама недостаје у Србији.

- Мерама које је усвојила Влада претходила је анализа која је дала тачну слику свих инспектора у држави, а проценом ризика дошло се до "спецификације" ресора којима је појачање потребно хитно, а којима у року од три године. Потребни су нам квалитетни кадрови, који могу да буду створени само адекватним статусом - каже Пауновић. - Конкурсима за пријем мора да претходи превођење инспектора у звање самосталног саветника, које носи и већа примања.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Инспектори траже појачану заштиту


Мрежа инспектора Србије предлаже финалну дораду Закона о инспекцијском надзору, који би, између осталог, избрисао све преостале прекршајне одредбе. Најважнија измена тиче се њиховог будућег звања.

- У службенички систем потребно је уврстити инспектора као посебно звање. Овај ранг допринео би јачању принципа самосталности и независности. Тако би се постигло уједначавање услова рада на различитим нивоима државе - објашњава Пауновић.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Веће плате инспекторима 


Инспекцијске службе, како наводе запослени, годинама су урушаване. Укинути су корективни коефицијенти, чиме су плате инспектора изједаначене са зарадама, рецимо, матичара. Места која су остајала упражњена пензионисањем не само да нису попуњавана већ су и брисана из систематизација. Држава је тако дошла у ситуацију да један инспектор у Србији обавља посао који у Европи раде четворица.


ТУЖБЕ НА ТЕРЕТ КУЋЕ

НА ЛИСТИ захтева је и да трошкове судског поступка, у случају тужбе надзираног субјекта, сноси орган у чијем је саставу тужени инспектор.

- Он нема лични проблем са грађанином којег контролише и зато нема никакве логике и оправдања да се од евентуалне тужбе брани из свог џепа. Трошкове поступка треба да сноси орган у којем је инспектор запослен, а који ће после наплатити трошкове од онога ко је желео да се економским исцрпљивањем инспектора заштити од надзора и контроле - наводи Пауновић.