ТРАЖИМ возача Б категорије (мушко, женско, пензионер), плата је 700 евра. Ово је један од огласа који све чешће красе стубове, бандере и зидове по Београду, али и другим градовима Србије. Репортер "Новости" је позвао неколико послодаваца који на тај начин покушавају да нађу возача путничког или миниван возила (Б категорије). Неки траже и да возач има сопствено возило, али већина не, а распон плате (уз пријаву и плаћене доприносе) креће се од 500 до 700 евра.

- Имао сам два возача у фирми дуги низ година. Пре два месеца је један отишао на обуку за возача трамваја, а други се ухлебио као возач аутобуса - прича један власник шест малопродајних објеката у Београду. - Од тада покушавам да нађем неког возача, али безуспешно.

Очигледно је да је возач у Србији дефицитарно занимање, и то не само онај са дозволом за вожњу камиона и аутобуса.

- Не волим када се лицитира и каже да Србији недостаје 5.000 возача. То је нетачно и потпуно произвољно - каже Неђо Мандић, председник Пословног удружења "Међународни тарнспорт" (ПУМЕД). - Управо сам се вратио из Истанбула, где је био одржан састанак транспортних предузећа Црноморске регије (BSEC-URTA), којем су присуствовали и представници ЕУ из Брисела.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Шофери беже у Европу

Они су, каже Мандић, изнели податак да у свим земљама Европе, па и у Србији, недостаје око 50 одсто од потребног броја возача.

- Недостају све категорије, и ми у овом тренутку не видимо начин да се та ситуација реши - објашњава Мандић. - Наши возачи одлазе, а нема довољно нових да попуне број.

Ангажују се и пензионери, који су, тврди Мандић, чак и бољи од нових возача, јер су искуснији, посвећенији послу.

- Најчешћи разлог што наши возачи одлазе је предуго чекање на границама, на царинарницама. У другим земљама тога нема, па возачи пређу много већу километражу и тако више зараде.

Колике су зараде код нас када су камионџије у питању?

- Плате у међународном транспорту се крећу од 1.000 до 1.500 евра, у зависности од фирме. Негде су плате повећане и мимо економског резона, али то је једини начин да наши чланови задрже возаче.

Ипак, ни то није довољано, јер наши возачи одлазе прво у околне земље (Словенија је најомиљенија), где раде за много веће плате, али им и ова бивша република СФРЈ служи само као одскочна даска за Аустрију, Немачку...


ПОВЕЋАНЕ ПЛАТЕ И У ГСП БЕОГРАД

И у ГСП Београд, као и у другим аутобуским превозницима, траже возаче.

- Добили смо дозволу од Владе Србије да повећамо број возача. Плате су сада 65.000 динара. Неколико пута сам разговарао с премијерком Аном Брнабић о томе да се из закона који регулише плате у државној управи на неки начин изузму дефицитарна занимања, односно да се омогући да се више плате дефицитарна занимања, међу којима је и посао возача - рекао је заменик градоначелника Београда Горан Весић.