ЖЕЛИТЕ ли да вас обавестимо када следећи пут буде снижење?" Ово, наизглед, недужно питање трговца којем сте оставили свој број мобилног телефона може да значи да сте својевољно пристали да будете "затрпавани" његовим рекламним порукама. Исто важи и за остављање своје мејл адресе, како бисте добили посебну "чланску" картицу верног потрошача. Само што, уз евентуални попуст на цену робе, добијате и прегршт нежељених рекламних порука. За трговца - то је бесплатна циљана реклама управо код оних потрошача који већ користе његов производ. За грађане - потенцијално узнемиравање информацијама које нису ни тражили. А за државу - прекршај у најави.

Изменама Закона о електронској трговини предвиђа се казна од 100.000 динара за трговинске куће које своје купце, без њиховог пристанка, затрпавају рекламним СМС порукама или мејловима. Исто важи и за случај када је потрошач дао свој пристанак трговцу, али га је после повукао и више не жели да прима рекламна обавештења. За трговине регистроване као предузетничке радње, износ казне је нижи - 20.000 динара. У оба случаја, када сам потрошач није јасно пристао да електронским путем прима разне рекламе, или трговац игнорише његову "одјаву" са тих сервиса - инспекције ће трговцима издавати прекршајне налоге са разрезаним фиксним казнама.

У Министарству трговине и телекомуникација, које је предлагач измена закона, објашњавају да надзор над спровођењем овог закона има тржишта инспекција. Управо њој потрошачи могу да упуте пријаву, уколико добијају комерцијалне поруке на које нису пристали.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Државне компаније у топ 10

Ипак, упозоравају на "ситна слова" која могу да значе да су трговцу прибавили пристанак потрошача.

- Важно је и да потрошачи пажљиво читају услове куповине на интернету - указују у ресорном министарству. - Често се дешава да купац кликом пристане да добија комерцијалне поруке.

Преваранти се на разне начине довијају

Управо зато је законом омогућено да потрошач свој пристанак опозове. Такође, предвиђена је и обавеза трговца да редовно проверава да ли се неко од потрошача одјавио са такве рекламне листе, шаљући свој опозив.

И НА МРЕЖИ, И ВАН ЊЕ

НА рекламну листу трговаца грађани могу да доспеју и приликом електронске куповине на интернету, али и приликом регуларне куповине у продавницама, па и рекламације већ купљеног производа. Практично, свака ситуација где купац оставља своје контакт телефоне и мејл адресе за трговца представља драгоцену базу података.

КЛИК НА "ВАЈБЕРУ"

СВЕ више трговаца користи бесплатне апликације како би понуду представили својим купцима. Овакве поруке, са укљученим каталозима у електронској форми, најчешће се циљано шаљу потрошачима преко "Вајбера". Када потрошач, приликом пријема прве поруке од неког трговца на "Вајберу", кликне да прихвата да види ту једну, конкретну, поруку - следеће ће му стизати без икаквог упозорења.