Туристичке агенције у Србији ће ускоро, када буде усвојена нова директива ЕУ о пакет аранжману, морати у оправданим случајевима као што су смрт у породици и болест да врате сав новац путницима који су онемогућени да користе већ уплаћено путовање, речено је Танјугу у Националној асоцијацији туристичких агенција Србије (Јута).

Директор Јуте Александар Сеничић каже да се очекује да та директива ЕУ буде усвојена 2021. или 2022. године.

"Нова директива ЕУ о пакет аранжману ЕУ о којој се тренутно расправља предвиђа да у екстременим ситуцијама, као што су смртни случајеви и болести, због чега се не може отићи на пут, агенција буде обавезна да врати 100 одсто средстава путнику. Тако ће агенције да не би ризиковале у оквиру цене аранжнама имати укључено тзв. осигурање од отказа путовања".

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Српској породици провалници током ноћи упали у апартман - ево на које све начине пљачкају туристе у Грчкој

Док се не донесе нова европска регулатива спас за путнике у тим ситуацијама је да уплате осигурање од отказа аранжмана, које сада кошта отприлике између 1,5 и три одсто од цене аранжмана.

Када буде усвојена нова регулатива у ЕУ, осигуравачи ће врло озбиљно приступити целој причи и имати лекарске ординације за издавање уверења.

"Као на Западу биће прописане одређени лекари и клинике који ће бити лиценцирани и у име осигуравача давати потврде о болести. Верујем да ћемо врло брзо доћи до решења које ће бити пре свега на задовољство путника", нагласио је он.

Објаснио је да би у том случају путник био у обавези да се јави агенцији да откаже аранжман и онда у договору са агенцијом и осигуравачем да добије повраћај новца, делимично од агенције, а делимично до 100 одсто од осигуравача.

"Делимично, зато што Општи услови пословања предвиђају некакве пенале за путнике у случају отказа. Рецимо, путник је отказао аранжман седам дана пре путовања, а по општим условима агенција има право да узме 80 одсто цене аранжнама, а да 20 одсто врати. Ако имате полису, агенција ће вратити 20 одсто тих, а остатак ће исплатити осигуравачи.

ОСИГУРАЊЕ ОД ОТКАЗА НАЈБОЉИ НАЧИН ЗА СВЕ РИЗИЧНЕ ГРУПЕ

Сеничић истиче да је осигурање од отказа најбољи начин за све ризичне групе, људе који имају старе родитеље, малу децу, нека хронична обољења, могу да се заштите да не би плаћали непотребно пенале.

Иначе, Закон о туризму у Србији и сада превиђа да агенције у случају отказа путовања од стране путника у оправданим случајевима који нису могли да се предвиде у тренутку потписивања уговора, треба да поврате новац уз право на надокнаду само стварних трошкова, али у пракси то није увек случај.

Свака агенција на основу закона прописује Опште услове путовања који, на пример, предвиђају у зависности од агенције да она има право код отказа пута у року од 10 или мање дана од путовања да задржили 80 одсто или чак и 100 одсто новца.

"Општи услови путовања (члан 71) нарочито садрже: право организатора путовања на накнаду стварних трошкова ако је путник одустао од уговора због околности које није могао избећи или отклонити и које би да су постојале у време закључења уговора представљале оправдан разлог да не закључи уговор. Право организатора путовања на накнаду административних трошкова када је путник обезбедио одговарајућу замену или је замену нашао сам организатор", пише у закону.

Ипак, у пракси када сте онемогућени да одете на пут, на пример, због болести детета као што су богиње и слично, може вам се десити да власници туристичких агенција не желе да врате новац и кажу путнику да је требало да узме осигурање од отказа путовања, иако приликом потписивања уговора нису понудили ту могућност.

Када замолите власника да прода ваш аранжман, као што и предвиђа закон, он каже - покушаћемо. Након неколико дана ако као потенцијални купац позовете агенцију и тражите тај смештај, они вам кажу да је све продато, а касније тврде да нису успели да продају аранжман и да је у питању неспоразум.

У сваком случају реч је о превари путника, јер агенцији није у интересу да званично прода аранжман и врати новац већ да га препрода и поново на њему зараде.

ПРОВЕРИТИ ДА ЛИ ЈЕ АГЕНЦИЈА ЧЛАНИЦА УДРУЖЕЊА ЈУТА

Такве ситуције се углавном дешавају у агенцијама које нису чланице Јуте и зато се грађанима препоручује да приликом одабира агенције провере да ли је агенција чланица тог удружења.

Директор Јуте Сеничић објашњава да је реч о додатном осигурању од отказа путовања и да постоји у већини осигуравајућих кућа које, иначе, раде разне врста осигурања, па и путна осигурања.

Тако да то није путно здравствено осигурање које укључује искључиво здравствену услугу на дестинацији, али не и услугу отказа од стране путника.

"Додатна полиса кошта отприлике између 1,5 и три одсто у зависности од осигуравајуће куће и покрива све те случајеве који могу да настану у ризичним ситуацијама, то су смртни случајеви у породици, болести, околности да се не може отићи на пут у предвиђеном термину".

Чланице Јуте по стандардима пословања имају обавезу да у том проблему услед отказа путовања када су оправдани разлози изађу у сусрет путнику у највећој могућој мери, тако што покушавају да тај аранжман продају преко централног система продаје односно кроз удружења са око 300 агенција, објасио је Сеничић.

"Имамо и ситуације у којима су агенције вршиле повраћај новца у целости када процене да то треба да ураде, када су смртни случајеви или болести деце у питању, па то раде често и на своју штету. Агенције то раде према својој пословној политици и високим стандардима удружења", навео је он.

Додаје да има примера да агенције не излазе у сусрет путницима и да у том удружењу имају начине да санкционишу агенције које не поштују права путника, тако што их искључе или суспендују из Јуте или их дисквфалификују са тржишта када је реч о продаји туристичких аранжмана.

ПУТНИЦИ ДА ПРОЧИТАЈУ ОПШТЕ УСЛОВЕ ПУТОВАЊА И ПРОГРАМ ПУТОВАЊА

Помоћница министра туризма задужена за туристичку инспекцију Вера Божић Трефалт рекла је Танјугу да је изузетно важно, да агенција има Опште услове путовања и програм путовања.

"Приликом куповине аранжмана, закључује се уговор о путовању. Сва ова три елемента су јако важна и треба сва три документа буквално да буду уручена у руке путнику", рекла је Трефалт и апеловала на грађане да пажљиво прочитају та документа.

Она каже да туристичка агенција има право да надокнади стварне трошкове пошто је закључила уговоре и о превозу и о смештају, тако да у том смислу путник или члан породице када се разболи непосредно пред пут нема велике могућности за потпуну надокнаду средстава.

Трефалт додаје да се сада таква решења примењују и у ЕУ.

Каже да би ипак агенције због неког свог имиџа и доброг пословања требало да изађу у сусрет путницима у таквим случајевима.

"Имали смо такве случајеве да се понуди одређено обештећење баш због добре праксе агенције и надокнади штета путнику", рекла је Трефалт.