СКОРО десет година трајали су радови на повезивању Србије и Бугарске модерном саобраћајницом у шест трака. Инжењери из "Коридора Србије" не крију да су одахнули што је овај пројекат коначно завршен. Иза њих су остали сви проблеми - од клизишта, лоших пројеката, пробијених рокова, несавесних извођача... Пред њима су сада само километри новог пута.

Екипа "Новости" у понедељак се уверила да су сви грађевински радови на последњој деоници од тунела Банцарево до Црвене Реке, на Источном краку Коридора 10, у дужини од 12,3 километра завршени. Уз њих ће у суботу, 9. новембра, у саобраћај бити пуштено и 9,4 километра од Просека до уласка у тунел, који су асфалтирани још 2017. године. Тако ће коначно бити комплетиран цео крак ка истоку, од 87 километара.

Док корачамо новим асфалтом, инжењер Никола Караџић, из "Коридора Србије", набраја податке о утрошеном материјалу и обављеним радовима - у пут под нашим ногама уграђено је нешто више од два милиона кубних метара насипа, ваљало је укротити више од три километра водотокова... Ископано је више од 2,5 милиона кубика земље и камена.

Са обе стране ове модерне саобраћајнице пред возаче ће "излетати" каскаде преливене арматуром и бетоном и степенице направљене од наслаганог камења, које сада делују као украс. Али, оне нису ту због лепоте, већ како би зауставиле чак 27 косина, које су претиле да се обруше на пут током изградње ове захтевне деонице.

Да би становнике насеља Глоговац и Црвена Река заштитили од "тутњања" камиона и звука сирена са ауто-пута, неимари су поставили више од три километра зидова за заштиту од буке, којима доминирају боје српске тробојке.



- Измештени су бројни далеководи свих напонских нивоа који су били на траси ове модерне саобраћајнице - прича нам Караџић. - У последњих неколико месеци радило се неретко и у три смене како би се сви радови завршили. Било је ангажовано око 200 радника и више од 120 јединица механизације.




Грчка компанија "Актор" годинама је одуговлачила са изградњом деоница на којима је била ангажована, а пре неколико месеци су коначно и себи и инвеститору признали да не могу да испуне очекивања и окончају радове на последњем километру. Клизиште на излазу из тунела Банцарево за њих је била препона коју нису могли да савладају. Зато је ангажован нови извођач, компанија "Интеграл инжењеринг", која је за три и по месеца изградила галерију у продужетку леве цеви тунела. Та потпора задржала је брдо које је претило да се обруши на пут.


Појавила се нестабилност већ изграђене косине 6. Урађене су хитне мере и затрпана је дужина од 200 метара, и она је после служила као платформа за изградњу шипова - објашњава Караџић. - Њихова дубина је око 16 метара, а укопана су 132 шипа. Дужина галерије је 174 метра, а за њену изградњу утрошено је 10.000 кубика бетона и више од 3.500 тона арматуре. Галерија је насипана са 80.000 метара кубних материјала који служе као контратег косини. Можемо рећи да је сада цела ова деоница потпуно стабилна.


Тунел Банцарево је највећи и најзахтевнији објекат на овој деоници у брдско-планинском терену, на коју ће се возачи "престројити" из уске и небезбедне Сићевачке клисуре.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Бројило се од 1. децембра окреће ка скупљој страни: Струја односи више од пет одсто трошкова наших домаћинстава



Завршили смо изградњу ауто-пута Е80 кроз Србију и интегрисали смо се у важан европски правац, који спаја западну обалу Европе са крајњим истоком Турске. Води од Лисабона у Португалији до границе са Ираном - поносно каже Душан Мијук, шеф пројекта "Исток" од 2013. године. - Успешном реализацијом овог капиталног пројекта, достигли смо признате међународне стандарде у савременој инжењерској пракси. Када смо почели, цео крак смо поделили на десет поддеоница, а градило га је осам компанија. Изграђено је 87 мостова, пет савремено опремљених тунела и пет петљи. Сви мостови распона већег од 30 метара су на тестовима показали изванредне резултате на пробна оптерећења. Дакле, добили смо квалитетан пут.



Цела деоница од Просека, код Ниша, до границе са Бугарском је повезана оптичким кабловима и покривена је мрежом мобилне телефоније. На одморишу Топлик постоји могућност прикључка на бесплатну интернет-мрежу.

Мијук се сећа да су се грађевинци сусретали са гомилом проблема и у појединим тренуцима мислили да мукама нема краја.

У људској природи је, међутим, да се све ружно заборави, а на крају се памте само лепе ствари - истиче Мијук. - За инжењера је сваки пројекат уникат за себе, а крај представља велико задовољство и остаје за наслеђа.

Док надгледа и последње припреме пред отварање трасе, шеф пројекта већ размишља о будућем задатку и препрекама које треба савладати до нових километара ауто-пута.




"ПАМЕТНИ" ТУНЕЛ

ТУНЕЛ Банцарево има две тунелске цеви од којих је десна дужине 733 метра, а лева 832 метра укључујући и галерију. Цеви су повезане са три попречна пролаза који ће се користити у случају инцидената. Пролази су опремљени противпожарним вратима и системом за венталицију. У тунелу има 13 различитих система који су задужени за безбедност људи, а постављено је 49 камера које снимају сваки метар у тунелу и чувају снимљени садржај. Ако се деси да се у тунелу заустави возило, да се појави дим или да испадне неки терет, оператерима у Техничко-оперативном центру ће се на екрану појавити упозорење и предлог одговарајућег сценарија за реаговање. Један од најважнијих система у тунелу је онај за дојаву пожара.



ШТИТИ ЖИВОТЕ И ПРИРОДУ

ОТВАРАЊЕМ ове деонице Србија завршава Коридор 10, који је веома значајан, јер повезује централну и западну Европу са Блиским истоком - истиче Небојша Павловић, саветник у Министарству грађевинарства. - Он има велики значај за транзит, али и за локално становништво. Коридор пролази кроз Пиротски и Нишавски округ, а овом крају гравитира готово 500.000 људи. Овом делу Србије ће омогућити да боље живи и да људи остану на овој територији. Повећава се и интересовање инвеститора за улагања. Од велике важности је и за безбедност саобраћаја. Измештање саобраћаја на нову трасу омогућиће и очување Националног парка Сићевачка клисура.