ДА најбољи хај-фај музички системи достижу вртоглаву цену, која премашује чaк и милион евра, познато је многима, али само добри познаваоци из аудиофилске светске бранше знају да екслузивне грамофонске ручице за најбоље грамофоне на свету производи један Трстеничанин.

Зове се Зоран Михајловић и 2016. године је изумео уникатну ручицу названу "тангента". Иза револуционарног производа који купују само привилегавани наручиоци стоји фирма "Суприм-аналог".


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Ракови дошли преко Мађарске, поједоше српску рибу: Годишње штета више милиона евра, има их у Дунаву, Сави, Тиси!

У краткој паузи између гостовања на хај-фај догађајима у Португалији, Немачкој и Италији, Михајловић је пристао да, екслузивно за "Новости", говори о свом успеху, мотивима да остане у Трстенику и Србији, где је организовао комплетну производњу, као и о чињеници да су купци спремни да за његове ручице, израђене по специјалним наруџбинама, дају и више од 20.000 евра.

- Специјализовао сам се за грамофонске ручице, али сам славу у хај-фај свету стекао доста раније - сведочи, за "Новости", Зоран Михајловић. - Почео сам још 1996. године са прављењем периферних додатака за хај-фај уређаје. То су били "спајкови" за звучнике, тзв. шиљци, односно ножице које се користе за многе музичке компоненте. Ипак, најинтересантнија тема ми је био грамофон, и на све могуће начине покушавао сам да умањим вибрације приликом пуштања плоча. То је с временом постала моја креативна опсесија.

Први успех Михајловић је постигао са производњом тегова ("клампова") који се постављају на грамофонске плоче како би тежином допринели смањењу вибрација. Први "кламп" продао је 16. новембра 1996. године. Данас фирма "Суприм-аналог" има највећи светски асортиман тегова у понуди и поједини тегови се израђују по уникатним захтевима купаца. Потом је уследила израда "матова" - подлоге за плоче, које и данас ради од гранита, гуме и клирита.


- Грамофонска ручица је била природни наставак дотадашњег рада - открива нам Михајловић. - Имао сам идеју и нацрт и посаветовао сам се са оцем који је дуго радио у војном погону "Прве Петолетке". Цео живот сам провео са машинским радницима, стругарима, глодачима, брусачима, конструкторима и инжењерима и од њих доста научио. У сарадњи са техничким стручњацима направљена је прва симулација у "Аутокеду", а онда сам направио и ручицу. Премијеру је "тангента" имала 2016. у Калифорнији, и када смо тамо покупили сјајне критике знао сам да сам на правом путу.

"Тајна" ручице, коју аудио-експерти сврставају међу три најбоље у свету, а сматрају је ненадмашном по "езотерији", богатству и неутралности звука, јесте у специјалним лагерима. Аутор их назива "дијамантским". Раде се специјално за "тангенту" и управо оне дају ручици невероватну покретљивост, која је пресудна за добар звук. "Скакање" игле по грамофонској плочи услед изражених вибрација у случају "тангенте" практично не постоји и звук се преноси најконкретније, онако како је записан на плочи.


- Многе грамофонске ручице уносе вештачку позадину и обојеност звука - појашњава Михајловић, и додаје да се већина ручица углавном производи од карбона, јефтиних метала и пластике.- На пример, када слушате извођење симфонијског оркестра требало би да сасвим јасно чујете и распоређеност музичких инструмената у оркестру. Будући да су скоро сви музички инструменти израђени од дрвета или месинга (или комбинацијом та два материјала), то нам је дало идеју да од истих материјала направимо ручицу. Трудили смо се да што више приближимо звук природности инструмената.

Базична верзија Зоранове ручице, коју у хај-фај свету зову "српска лепотица", израђује се у комбинацији корена ораха и месинга у сребрној мат верзији.Та ручица продаје се по цени од 14.000 евра, али она може достићи и већу цену уколико постоје посебни захтеви наручиоца, попут коришћења позлате или егзотичног дрвета из одређене земље. Тако је за једног купца из Маниле конструисана и израђена 24-каратна ручица од црне ебановине из Габона, чија цена није за оне са слабијим срцем.


- Пошто смо ексклузивна и уникатна фирма, месечно правимо од две до три ручице, а за врло захтевне поруџбине издвајамо много више времена - износи саговорник "Новости" - Тренутно има посла за наредних 15 месеци. Ручицу путем иностраних дистрибутера, па чак и без посредника, купују познати власници аудио-салона за презентацију својих хај-фај система, ту су и најпознатији светски произвођачи грамофона попут ВПи, кроноси, оракле-аудио, затим разни конструктори, ВИП особе у хај-фај свету, као и богати колекционари који су заљубљеници у аналогни свет винила.

Михајловић има информацију да је један екслузивни набављач у Москви купио ручицу за руског премијера Медведева. Зоранови производи продају се на свим континентима, а веома је популаран у Кини, Хонгконгу, Сингаупуру, Малезији, Тајланду, САД и Канади. Ипак," српску лепотицу" не може свако да купи.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Непроцењиво благо Дечана и СПЦ: У дигиталним записима и фермани Сулејмана Величанственог, књига гостију са потписима Тита и официра Озне

- Пробирљив сам када су купци у питању, јер ми је важно да будући власник има добар музички систем или историју у хај-фају - каже нам творац "тангенте", која у Србији не може да се купи, већ само добије на поклон. - Никада нисам желео да продам патент за ручицу. Планирам да и даље радим у мом Трстенику. Наредни корак је окупљање и представљање српских хај-фај произвођача. Имамо одличне стручњаке и конструкторе из те области, десетак врло озбиљних фирми и било би лепо да се заједно представе на аудио тржишту. Неки од њих су већ светски познати и људи треба да знају какве генијалце имамо.

ПРОМОЦИЈА ЗА ОДАБРАНЕ

ЗОРАН Михајловић током већег дела године путује и промовише своје производе на хај-фај сајмовима или приватним демонстрацијама за одабране клијенте. Само у октобру боравиће у Љубљани, Лисабону, Загребу и Будимпешти, док га у новембру очекују гостовања у Милану и Варшави. Где год да гостује и прича, труди се да буде амбасадор који промовише Србију. Говори о нашој историји и култури, о познатим научницима, уметницима и спортистима.

АНАЛОГНО СЕ ВРАЋА У МОДУ

ПРАВО уживање у музици пружа само аналогни систем. Зоран Михајловић предочава како је пуштање плоче јединствен ритуал, од вађења плоче из омота, преко чишћења, постављања на грамофон, до спуштања ручице. Михајловић каже да је разлог због чега дигитални звук никада не може да победи аналогни пре свега чињеница да дигиталним звуком никада не може да се добије висока верност у репродукцији музичког материјала.

- Иако дигитални звук има покривеност од можда нула херца до 50 килохерца, а наша чујност је далеко мања, то не значи да ми само треба да чујемо звуке, већ треба и да их осећамо кроз вибрације - каже саговорник "Новости". - Колико год да је нешто од музичких материјала дигитално ремастеризовано, дигитална технологија маскира бројне елемента из музичког дела и ви их уопште не чујете и не осећате као што је то случај са аналогним звуком.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Како је слободна љубав неким комунистима дошла главе

ЗВУК ОД ПРАВОГ ЗЛАТА

МЕЂУ амбициозним плановима најуспешнијег аутора хај-фај производа са простора бивше СФРЈ је и израда екслузивног музичког система у сарадњи са српским произвођачима и посебно са португалским произвођачем грамофона ("Руи Борж"). План је да се произведу највише два у току године, будући да ће бити од злата и тежиће 350 килограма.