ДА би се побољшали услова за кретање људи, робе и услуга у прекограничној области наше земље и Румуније, две државе реализују пројекат "Унапређење повезаности Баната". Вредан је 1,8 милиона евра, а финансира се у оквиру Интеррег-ИПА програма прекограничне сарадње. Основни циљ је да се побољша постојећа и изгради нова инфраструктура на граничном прелазу Наково-Лунга, код Кикинде, како би овај прелаз радио 24 сата, а не од 7 до 19 сати, како је сада. Тиме би се преко границе омогућио пролазак за камионе и аутобусе, а не само за путничка возила, бициклисте и пешаке, како је тренутно.

Пројекат је веома важан за Кикинду и њену привреду, па овај град у додатно опремање граничног прелаза са наше стране улаже скоро 480.000 евра.

- Већ две године је ово за Кикинду, али и Севернобанатски округ, пројекат од стратешког значаја. Коначан циљ је да овај гранични прелаз буде отворен 24 сата, јер је у претходне три године преко овог граничног прелаза прешло више од 700.000 људи - образлаже Павле Марков, градоначелник Кикинде.

Ради реализације пројекта у Кикинди, ових дана је одржан састанак свих учесника. Водеће је ЈП "Путеви Србије", а партнери су Регионални центар за друштвено-економски развој "Банат" и Град Кикинда, са наше, и општина Жомбољ, са румунске стране. Како је најавила Биљана Вуксановић, извршна директорка ЈП "Путеви Србије" и пројект менаџерка, догодине се очекује обнова око девет километара пута од Кикинде до Накова, на начин како је то урадила суседна држава. Наиме, Даријус Андријан Постелницу, председник општине Жомбољ, потврдио је да су они на прелазу Наково-Лунга изградили по једну улазну и излазну траку, направили наткривен контролни простор, увели видео-надзор и друге садржаје.

Прочитајте још: Свињска куга још вреба из Румуније

НАЈПРОМЕТНИЈИ, ПОСЕБНО ВИКЕНДОМ ПРЕЛАЗ Наково-Лунга отворен је новембра 2014. и фреквентнији је од два друга прелаза са Румунијом који су отворени истог дана, а то су Врбица-Валкањ код Чоке и Јаша Томић - Фењ код Сечња. Откако је отворен, грађани румунских пограничних места у Кикинду долазе и у куповину, највише викендом.

Када би прелаз Наково-Лунга радио 24 сата, и када би био могућ пролазак камиона, транспорт робе на тржиште ЕУ био би бржи и јефтинији. То је зеједнички интерес и кикиндских и румунских фирми које су у последње две године отвориле погоне у Кикинди. Пут од Кикинде до Темишвара преко Накова краћи је за око 20 километара у односу на прелаз у Српској Црњи, до Арада је краћи чак за 65, а до пограничног мађарског града Мако за 40 километара. И проток радне снаге био би бољи, што одговара и нашим и румунским послодавцима.

Колико је овај прелаз важан, најбоље говори податак да између "Зопасових" фабрика у Кикинди и Великом Семиклушу годишње саобраћа 530 камиона. Удаљеност између ова два места преко прелаза у Српској Црњи је 78, а преко Накова 38 километара, дакле 40 километара је краћи пут.

СТАЗА ЗА БИЦИКЛИСТЕ

ПРОЈЕКАТ боље повезаности румунског и нашег Баната укључује и изградњу двосмерне бициклистичке стазе од Кикинде до саме границе са Румунијом у дужини од девет километара. Ти радови су у току и требало би да буду завршени до августа.