ГРЧКА острва била су одсечена од поморског света на 24 сата. Једнодневни штрајк помораца у Грчкој, који је почео у среду минут после поноћи, изазвао је огромне проблеме у транспорту путника и робе на територији читаве земље. У две највеће луке, Пиреју и Солуну, у среду је владао хаос на прилазним путевима, терминалима и доковима. Међу путницима који су били заробљени на острвима или су на копну чекали превоз и почетак свог одмора, било је и туриста из Србије.

Прочитајте још: Грчка каква је некада била

- Агенције су обавестиле своје путнике или да крену дан раније или да сачекају да прође штрајк - објашњава Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција. - Они којима је аранжман требало да започне 3. јула, изгубиће један дан, то је виша сила и не може се много. Ко је кренуо ноћ раније, могао је да стигне на острво, али је морао да преспава на неком другом месту, ако нађе нешто слободно. Тамо где је могло, неко је остао сигурно и ноћ дуже. Агенције неће тражити никоме да доплати, али неће моћи ни да врате новац онима који губе један дан. То је нешто на шта агенције не могу да утичу. Биле су три или четири агенције које су имале аранжмане за среду, а они који су ишли колима могли су да изаберу када ће да крену. Код оваквих ствари нико није на добитку.

Прочитајте још: Шта нас чека на грчкој граници?

Како објашњава Сеничић, ово је за Грчку уобичајено, јер они злоупотребљавају сезону како би дошли до неких циљева. Некад штрајкују поморци, некад авио-превозници и запослени на аеродрому, а понекад је прекид рада на граничним прелазима.

- Битно је да потпуна обустава рада не може да траје дуже од 24 сата и после истека тог времена, они морају да раде, макар и периодично или са смањеним капацитетима. Сигурно је и да ће данас бити велика гужва, док се све не рашчисти, али не очекујемо веће проблеме. Битно је да су путници били на време обавештени, да су разумели околности, а неке агенције имају такве односе са путницима да ће им понудити можда и неки попуст за следеће летовање.

Стотине хиљада путника, жртве вишегодишњег спора Федерације помораца и Удружења бродовласника, још једном су се нашле у безизлазној ситуацији, заробљени у непрегледним редовима пред улазним капијама лучких терминала.

На екстремно високим температурама, родитељи су за децу спас тражили у оближњим ресторанима и кафићима, чекали су поноћ. Огорчени туристи надају се да поново нека "комисија" професионалних синдикалиста неће донети "мудру одлуку" о продужетку малтретирања оних који су дошли да оставе свој новац на грчком мору.

Није јасно како ни Удружење помораца ни Унија бродовласника нису у стању да схвате да се њихов спор обија о леђа туристима због којих и једни и други суштински постоје. Иначе, бродовласници су прихватили да ретроактивно од 2015. повећају плате члановима Федерације помораца за два одсто, правдајући се тиме да је цена транспорта од тада повећана за 50 одсто.

Поморци не желе ни да дискутују о "мизерном" повећању и траже нови колективни уговор, који подразумева много већу зараду, комплетну заштиту помораца, као и контролу броја запослених у поморском транспорту.

БРОДИЋИ КОРИСТЕ ПРИЛИКУ

У ТУРИСТИЧКОЈ агенцији "Робинзон" рекли су нам да су њихови путници у среду отишли до острва Закинтос и Кефалонију, јер су туристе превезли приватни бродови, који нису у штрајку. Превоз њима је нешто скупљи од других бродова. Ипак, ти бродићи превозе само мали број путника и њихов пртљаг. Скоро 90 одсто озбиљних бродова који превозе било је у једнодневном штрајку.

- То је сувише компликована прича и може да буде решење само за мали број људи - објашњава Сеничић. - Неке агенције су се снашле, многе нису, али то све зависи од броја путника. Ниједан велики брод то не би урадио јер је и сувише видљив. Када превозе, то мора из неколико тура. Они који долазе колима морали би на копну да оставе ауто, па после да дођу по њега. Исто је и за аутобусе. Треба после обезбедити трансфер тих путника.