ГОТОВО свакодневно слушамо и читамо савете стручњака о здравој исхрани. Шта је потребно да једемо током дана да би наш организам правилно функционисао и имао све што му је потребно? Одговор на ово питање дају и заговорници омниворне исхране која подразумева унос намирница и биљног и животињског порекла. Њен назив потиче од речи омнивор која се у зоологији користи за животиње које гутају све на шта наиђу, односно за сваштоједе.

Постоји више типова омниворне исхране, па је тешко направити генерализацију, али када је уравнотежена обезбеђује све хранљиве материје неопходне за здравље. Овај вид исхране, који подразумева конзумирање целовитих намирница, користи предности и меса и биљака. Немасно месо даје протеине, витамине Б групе, витамин Е и минерале као што су магнезијум, гвожђе и цинк. Витамини и минерали присутни у намирницама биљног порекла могу да помогну у борби против гојазности и спречавању срчаних обољења, можданог удара, болести бубрега, костију, дијабетеса и канцера.

Резултати једне студије из 1999. године говоре да су особе, које су се придржавале правила омниворне исхране и радиле вежбе за јачање снаге, добиле већу мишићну масу без масти од вегетаријанаца који су упражњавали исту физичку активност.

Многи видови правилне исхране подразумевају прецизан план, време и количину уноса одређених намирница током дана, што овде није случај. Они који воле месо конзумирају га редовно, док га други ретко једу. У случају најизбалансираније омниворне исхране, оброци и ужине садрже намирнице из свих пет група: млечне производе, оне богате протеинима, воће, поврће и житарице.

Али, ипак, треба бити опрезан. Ограничавање потенцијално штетних материја као што су натријум, холестерол, транс-масти, засићене масти и додати шећер може да помогне у смањењу ризика од кардиоваскуларних и других дегенеративних болести.

Према речима др Џона Мекардла, омниворна исхрана подразумева да једемо све што нам је на располагању, па тако и производе за широку потрошњу и прерађевине. Здравије алтернативе су целовите намирнице. Када је реч о месу, препоручују се ћуретина, пилетина, безмасни месни наресци, риба, млевено говеђе месо и свињетина. Ту спадају и млечни производи и јаја. Намирнице биљног порекла које обично обезбеђују главне хранљиве материје су житарице са целим зрном, као и све врсте свежег воћа и поврћа. Дакле, не заборавите, добра омниворна исхрана подразумева уравнотеженост и умереност. Ни у чему не треба претеривати!