Tridesete godine prošlog veka predstavljale su svojevrsnu mirnu oazu među burnim gradskim godinama u vreme između dva rata. Uvek kada nas stare fotografije odvedu u ambijente tadašnjeg Beograda uočimo nešto više zadovoljnih likova nego inače. Mnoge decenije tokom dvadesetog veka "prizivale" su pomalo natmurene prolaznike, dok bi, valjda u toj deceniji bilo takvih, namrštenih prolaznika nešto manje.

Bilo je to vreme o kojem smo već pisali, podsećajući čitaoce da je krajem te decenije Beograd dostigao više od 400.000 stanovnika. Među najveće gradske atrakcije ubrajao se prvi drumski most koji je nosio ime po kralju Aleksandru, a na njegovim temeljima danas stoji Brankov most. Tridesetih je Beogradski aerodrom, na prostoru današnje centralne zone Novog Beograda imao desetine međunarodnih letova dnevno, Otvoren je Beogradski sajam, koji danas prepoznajemo po otužnoj figuri Starog sajmišta...

Pročitajte još - BEOGRADSKE PRIČE: Pre početka izgradnje mosta

Snimci koji nas podsećaju na to vreme oličavaju deo gospodstvenih manira kod Beograđana. Na jednoj od fotografija dama čisti obuću kod uličnog čistača cipela, dok iza njega stoji veliki plakat na kojem čitko, velikim slovima piše upozorenje: "Muškarci, ne poveravajte se ženama!". Bio je to filmski plakat koji je pozivao publiku u bioskopske sale, a bioskopi su tada bili najvažniji sadržaj svakog važnog gradskog provoda.

Kadrovi sa Starog aerodroma dodatno puštaju posmatrača da sa ravnog terena tek u daljini prepozna konture starog dela grada, pa time stvori uvid da je prostor današnjeg Novog Beograda bio potpuno pust.


Istina, radovi na novobeogradskoj strani počeli su 20. maja 1938. godine, kada je zvanično Milan Stojadinović, tadašnji predsednik vlade, svečano otvorio radove na nasipanju oblasti od Mosta kralja Aleksandra do Ušća. Već tada su pravljeni ozbiljni planovi za novi grad na levoj obali Save.


Pročitajte još - BEOGRADSKE PRIČE: "Tramvajem u 21. vek"

Kamioni gradske uprave pomagali su tokom ovih radova, a najvažnije su bile velike cevi za refuliranje kojima je mokar pesak izvlačen sa dna Save kako bi prekrili delu ovu vodoplavnu površinu.


Toranj na Beogradskom sajmu bio je u centralnom delu izložbenog prostora, okružen paviljonima, i niko tada nije slutio da će doživeti današnje dane, ali kao besprizorna, neugledna građevina koja zbunjuje Beograđane svojim besmislenim postojanjem.


PUT ZA ZEMUN

Na fotografiji kojom dominira toranj na Starom sajmištu vidljivo je da je preko Mosta kralja Aleksandra nekada prelazio drum koji je nastavljao ka Zemunu. Ta putanja nije išla istim pravcem koji postoji danas, već je odmah posle prelaska mosta vodila ukoso, trasom koja sada više ne postoji.