MI se borimo i nadamo se da ćemo biti istrajni da se održimo u našim svetinjama. I kao što su ih prethodnici ostavljali nama, da ih i mi ostavimo i prepustimo budućim generacijama. Ipak, bez obzira na situaciju u kojoj smo i koja nam se dešava, ne možemo da se požalimo da smo izloženi nekim posebnim maltretiranjima.

Ovim rečima mati Haritina, namesnica Pećke patrijaršije, svetinje u kojoj je upokojeno četrnaest srpskih partijaraha, odgovara na pitanje "Novosti. Kaže da zastrašivanje ne utiče na monaštvo ni sveštenstvo i da se do sada nije dogodilo da neko zbog toga napušta svetinje.

- Naprotiv, taj broj se čak i povećava, iskušenici dolaze i dalje, a Bogoslovija koja je oživela zahvaljujući episkopu raško-prizrenske eparhije Teodosiju, predstavlja rasadnik mladih bogoslova koji nam daje snage da svi zajedničkim snagama opstanemo.

* U kojoj meri svetinje mogu prizvati raseljene da se vrate svojim ognjištima?

- Nažalost, mislim da trenutno ne možemo računati na značajniji povratak. Ali isto tako ne mogu reći da se oni ni u kom slučaju neće vratiti. Verujem da će mnogi shvatiti da im nigde ne može biti kao tamo gde su ponikli i da će mnogi koji su prodali i otuđili svoja imanja shvatiti da su sami sebe izdali. Eto, neki se nažalost vraćaju da prime šiptarsku penziju, a ja ih pitam šta će im i to ako ne žive ovde, ako su prodali svoje kuće i stanove.

PROČITAJTE I: Mati Haritina: Najviše brine što Srbi svoja imanja prodaju


* Ali, ima srećom i pozitivnih primera, onih koji se vraćaju, kao što je slučaj u okolini Istoka.

Albanci nastoje da srpske pravoslavne svetinje prikažu kao svoje?

- Mediji su učinili svoje i jedno vreme zaista je bio nesnosan pritisak u tom pogledu. Čak su i stranci koji su nas posećivali bili sumnjičavi i skeptični prema pravoj istini, ali sada znam da mnogi predstavnici međunarodne zajednice izjavljuju da nije onako kako su ranije slušali i da su svesni da su ove svetinje gradili srpski svetitelji, odnosno kraljevi i carevi. Zato verujem da Albanci neće uspeti u svojoj nameri, a čini mi se da više čak i nisu zainteresovani za tu kampanju.

* Šta mlade i obrazovane navodi da dođu i ostanu u svetinjama?

- Pravo da vam kažem to je nešto što se dešava u čoveku, neki preokret koji vas zadesi da dođete do saznanja i želje da se za to odlučite. Većina dolazi s velikom ljubavlju da pomogne manastiru, prepusti život i služi Bogu, ali i da isprave i iskaju greške koje su činili u dotašnjem životu.

PROČITAJTE JOŠ: Mati Efimija za “Novosti”: Ljubav prema Bogu ponela sam iz porodice partizana

* Čini se da smo, kao narod, u duhovnom smislu, jako "potonuli"?

- Nažalost, kao što je poznato, odstupili smo od Boga. Komunizam je imao najveći uticaj da srpski narod ne zna za Boga, a ljudi koji nisu znali za Boga ne znaju da ostvare ni ljubav među sobom. Dakle, nema nam boljitka dok se ne vratimo veri, pokajemo i vratimo crkvi, veri, ljubavi, postu, bogosluženju... Rečju ne možemo biti loši, a očekivati da nam se dobro događa. Budimo dobri i dobro će nam se događati...

ITALIJANI STIŽU ZA BOŽIĆ

- MOJA poruka svim vernicima jeste da se ljubav useli i usadi u njihova srca, prvo prema sebi samima, svojim bližnjima, ali i prema našim svetinjama. Neka ne zaborave svoju crkvu kao što ni ona neće zaboraviti njih - poručuje mati Haritina. - Mi u Pećkoj patrijaršiji ćemo proslaviti Božić kao i do sada, već imamo najavljene posetioce, a očekujemo kao i prethodnih godina italijanske vojnike KFOR-a koji su nam bili u gostima.