IZLOG Kulturno-informativnog centra Srbije (KIC) u Parizu više od deset dana krasi skulptura Diznijevih junaka Mikija Mausa i Paje Patka postavljenih u položaj koji asocira na seksualni čin. Neprimerene figure postavljene su ispod velike fotografije Belog anđela iz manastira Mileševa koja je i svojevrsni zaštitni znak ove ustanove.

Pročitajte još - Beli anđeo inspirisao Da Vinčija

Na fotografiji koju su nam poslali čitaoci “Novosti” iz Pariza prikazane su velike plastične statue “diznijevaca” postavljene na centralno mesto izloga Kulturnog centra.

- Neprimereno je da je ovakav sadržaj izložen u ustanovi koja bi trebalo da promoviše našu kulturu u Evropi. Ne ulazeći u umetničku slobodu, ne smatramo da je seksualni čin Paje Patka i Mikija Mausa pravi domet srpske umetnosti - naveli su Srbi iz Pariza kao propratni komentar uz fotografiju koju su dostavili redakciji “Novosti”.

IZLOŽBE SE MENjAJU, BELI ANĐEO OSTAJE SPORNE figure postavljene su nedaleko od fotografije mileševskog Belog anđela koji krasi ulaz u srpski Kulturni centar. - Nema većeg simbola mira, tolerancije i lepote nego što je Beli anđeo. Njegova fotografija već duže vreme krasi Centar, a priča o ovoj fresci odštampana je i u svim našim katalozima. Izložbe i postavke se menjaju, a Beli anđeo ostaje - kaže Pavlović i podseća da je nedovoljno poznato da je fragment poznate freske iz Mileševe poslat u svemir kao poruka mira čitavom kosmosu.

Kako nam je objašnjeno u KIC-u u Parizu, sporna skulptura delo je umetnika Milorada Stajačića, i ona je sastavni deo izložbe “Kraj i početak” otvorene 9. avgusta. Iza ove postavke stoji petoro autora iz Srbije okupljenih u umetničku grupu “Dimenzija”. Njihova dela postavljena su na sva tri izložbena nivoa u pariskom KIC-u.

Direktor ove ustanove dramski pisac Radoslav Lale Pavlović sporne figure u izlogu objašnjava umetničkom slobodom i za “Novosti” ističe da je projekat koji uključuje i spornu skulpturu prošao na konkursu Ministarstva kulture.

- Nisam u poziciji da žiriram koji sadržaj je prikladan, a koji nije - kaže Pavlović. - Projekat “Kraj i početak” prijavljen je na konkurs koji svake godine raspisuje ministarstvo. To znači da je izložbu ocenjivala stručna komisija koja je i dala zeleno svetlo da putuje u Pariz. Mogu samo da kažem da je postavka izazvala veliko interesovanje Parižana, a već sada je jasno da će biti najposećenija izložba koja je organizovana u KIC-u više godina unazad.

Pavlović napominje da je autoru skulpture Mikija i Paje u delikatnoj “akciji” i sam postavio pitanje primerenosti ovog sadržaja, ali da je shvatio da je reč o svojevrsnoj provokaciji.

- Dobio sam jasan odgovor da su oba Diznijeva junaka bespolna bića i da su sve asocijacije proizvod našeg ličnog tumačenja i viđenja. Ova skulptura dakle više govori o nama nego o Diznijevom strip dvojcu. Treba imati na umu i da seksualne i homoseksualne konotacije u Parizu odavno ne izazivaju pažnju javnosti na kakvu smo navikli u Srbiji - kaže on.

Radoslav Pavlović

U Ministarstvu kulture i informisanja objašnjavaju da je izložba “Kraj i početak” delo renomiranih umetnika o kome je svoj stručni sud dala Programska komisija, na osnovu dvestotinak predloga na konkursu.

- U savremenoj umetnosti često se dešava da sadržaj zavisi od “učitavanja”, nezavisno od onoga što je umetnik želeo da nam kaže. Ukoliko u ovoj skulpturi vidite eksplicitan čin dvojice strip junaka, ona bi bila neprikladna za ustanovu gde je postavljena. Ako uvažimo umetnikovo viđenje da je reč o bespolnim bićima, ova postavka se ne razlikuje od drugih u Parizu u oblasti savremene umetnosti. O svemu ovome vodio je računa i Programski savet kada je donosio odluke o izboru projekata - kaže za “Novosti” Jagoda Stamenković, načelnik Odeljenja za međunarodnu saradnju i evropske integracije u kulturi.

Oko Kulturnog centra Srbije u Parizu već godinama se pletu afere i skandali. Poslednji nemili događaj odigrao se u aprilu ove godine kada je kulminirao sukob između sadašnjeg direktora Radoslava Pavlovića i dvojice službenika KIC koji su uživali podršku tadašnjeg srpskog ambasadora Rajka Ristića. Ustanova kulture jedina je takva u Evropi i nalazi se u strogom centru Pariza.

DAČIĆ: SKANDALOZNO I NEDOSTOJNO!

FIGURE Mikija Mausa i Paje Patka koje aludiraju na seksualni odnos, za šefa srpske diplomatije Ivicu Dačića su neprihvatljive kao slika srpske kulture.

- Program Kulturno-informativnog centra u Parizu utvrđuje Ministarstvo kulture. Ipak, moje lično mišljenje je da su ovakve postavke skandalozne i svakako nedostojne ustanove u kojoj su izložene - kaže Dačić za “Novosti”.