SPECIJALIZOVANI izdavač knjiga za decu, roditelje i nastavnike "Kreativni centar" osnovan je pre skoro tri decenije, u trenutku kada su veliki izdavači za decu nestajali, a sve je manje bilo novih domaćih dečjih izdanja.

- Kada smo počeli sa izdavanjem serije slikovnica "Žapče", to je bio autorski projekat, ali smo uskoro shvatili da postoji interesovanje za takva izdanja i da izdavaštvo može biti kreativan izazov, ali i rešenje u vremenu velike ekonomske nesigurnosti - kaže Ljiljana Marinković, direktorka "Kreativnog centra".

Ona ističe da iskreno veruje da se knjigama može podstaći dečja kreativnost, pa odatle i ime izdavačke kuće.

- Još na početku, odlučili smo da prvenstveno pravimo i objavljujemo onakve knjige kakve bismo mi voleli da čitamo - objašnjava direktorka. - Trudili smo se da u njih unesemo moderne ideje o obrazovanju, društvu i vaspitanju, pa smo često probijali stereotipe o tome šta dete treba da čita i kako knjige treba da izgledaju. Nastojali smo da u naše knjige unesemo duh tolerancije i poštovanje različitosti, da razvijamo kod dece kritičko mišljenje, da roditeljima približimo moderne stavove o vaspitanju.

Tim "Kreativnog centra" posebno je ponosan na činjenicu da je polovina produkcije nastala angažovanjem domaćih pisaca i ilustratora, među kojima je dosta mladih autora koji su svojim radom skrenuli pažnju na sebe, kako u Srbiji, tako i u svetu.

- Mnogo je nagrada koje su naša izdanja i autori dobili: preko dvadeset nagrada "Neven", četiri nagrade "Politikinog zabavnika", sedam nagrada za najbolju knjigu za decu na Sajmu knjiga u Beogradu, tri priznanja za izdavača godine... Dosad smo objavili više od hiljadu dvesta naslova, a mnogi od njih neprekidno se doštampavaju. Svaka od njih bila je nešto novo u trenutku kada je nastajala, svaka je pomerila poneku granicu, učinila da deca rastu slobodnija, da uče lakše, da budu svesnija sveta koji ih okružuje, ali i svog nasleđa - sa ponosom ističe Ljiljana Marinković.

Kada je Ministarstvo prosvete 2003. godine rešilo da otvori tržište udžbenika, predstavnici "Kreativnog centra" pozvani su da, sa još nekoliko izdavača, pomognu u tome. To je bio izazov i neka vrsta misije, jer je udžbeničko tržište u Srbiji bilo dugo zatvoreno, zbog čega je pojava novih ideja i metodičkih pristupa bila neophodna.

- Od početka smo nastojali da svojim izdanjima afirmišemo savremene edukativne metode. Za naše udžbenike do sada smo dobili čak šest evropskih nagrada za najbolji udžbenik, što je najbolji pokazatelj visokog nivoa kvaliteta i savremenosti naših udžbenika. Počeli smo i sa izdavanjem elektronskih udžbenika, jer je to medij koji se može dobro iskoristiti za lakše i sadržajnije učenje - rekla je direktorka "Kreativnog centra".

Sa ponosom ističe da se oko "Kreativnog centra", baš kako su i priželjkivali kada su izdavačkoj kući davali naziv, okupio veliki broj najboljih stvaralaca za decu, mnoštvo saradnika, kao i divan tim zaposlenih, koji su svi eksperti za svoje oblasti.

- Čvrsto verujemo da je ono što radimo bitno i čini nam se, bar u trenutku dok knjige nastaju, da će svaka od njih makar malo promeniti svet nabolje. Poruke koje dobijamo od naših čitalaca, dece i njihovih roditelja i nastavnika, govore nam da smo u tome uspeli - poruka je kreativnog tima.


SVET IH VOLI

Direktorka "Kreativnog centra" podseća da im je put u svet otvorio Sajam dečjih knjiga u Bolonji na kome su prisutni već petnaestak godina. Godinama izlažu i na sajmu u Frankfurtu.

- To su veliki poslovni sajmovi na kojima možete da vidite sve šta se u svetu izdaje za decu - naglašava Ljiljana Marinković. - U tom mnoštvu naša kuća se dobro snalazi jer je jezik dobrih ideja i dobrih ilustracija univerzalan. U inostranstvu je objavljeno oko 100 naših naslova, a neki su imali i više od dvadeset izdanja. I u regionu imamo dobru saradnju sa izdavačima, a verujemo da će u budućnosti toga biti još više. Kreativna industrija, čiji je izdavaštvo deo, mogla bi da bude velika šansa naše zemlje, jer je to oblast u kojoj najlakše možete biti zapaženi u svetu, čak i ako imate mali budžet.