VOZOVA u Srbiji, iz godine u godinu, sve je manje i sve su prazniji. Lane se šinama vozilo 5,6 miliona ljudi, a kako stvari sada stoje, ove bi ta brojka mogla još da sklizne. U prvoj polovini godine kartu je kupilo 2,6 miliona građana. U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture veruju da je jedan od razloga rekonstrukcija mnogobrojnih pravaca i da će sadašnja ulaganja vratiti železnici izgubljene putnike.

Ne tako davno, 2014. godine, broj prevezenih putnika je bio 6,4 miliona. Istovremeno, pada i broj kilometara, koji označavaju dužinu putovanja prosečnog putnika. Broj ostvarenih putničkih kilometara u 2014. godini iznosio je 453 miliona, u 2017. godini 376,8 miliona, a u prvoj polovini ove - 170,1 milion.

- Višedecenijsko izostajanje ulaganja u infrastrukturu je dovelo do veoma lošeg stanja naših pruga i neophodni su obimni remonti na više pravaca - kažu u "Srbija vozu". - Posle dužeg perioda, opredeljena je značajna suma novca za rehabilitaciju naših pruga. Zbog radova smo prinuđeni da ukidamo pojedine vozove, skraćujemo relacije, preusmeravamo vozove na pomoćne prevozne puteve gde je putovanje mnogo duže, kombinujemo prevoz vozom i autobusom. Pad broja putnika je cena koju jednostavno moramo da "platimo" dok traju remonti.

Ove i prošle godine završena je rekonstrukcija i modernizacija 159,8 kilometara pruga, dok se na ukupno 349 kilometara trenutno izvode radovi, ukupne vrednosti od oko 850 miliona evra. U naredne dve godine očekuje se ulaganje dve milijarde evra u železničku infrastrukturu.

PROČITAJTE I: Tematski voz magnet za putnike

- Prilikom rekonstrukcije pruge na deonici Resnik - Valjevo, na primer, došlo je do odliva putnika koji su prešli na druge vidove prevoza i proces njihovog vraćanja na železnicu zahteva određeno vreme - objašnjavaju u Ministarstvu saobraćaja. - Uvođenje savremenih elektromotornih vozova na relaciji Beograd - Novi Sad dovelo je do drastičnog povećanja putnika.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Nebojša Bojović ukazuje da se godinama unazad više ulagalo u putnu infrastrukturu. Napominje i da ne gube sve železničke rute putnika. Poslednjih godina raste broj korisnika gradsko-prigradskog saobraćaja.

- Kada se pogleda transportno tržište EU, situacija je potpuno drugačija - kaže profesor Bojović. - Daljinski, a sve više i gradsko-prigradski prevoz putnika se obavlja uz pomoć šinskih sistema, dok je prevoz autobusima sveden na minimum. Razlog je značajno manja potrošnja energije po jedinici prevoza, smanjenje vremena koje putnici potroše u transportu, veća bezbednost...

AMBICIOZAN PLAN NEMACA

KAKO razmišlja i planira železnički saobraćaj svet, najbolje pokazuje strategija Nemačke.

- Ona je postavila za cilj da se 2050. godine ukupno 55 odsto putničkog prevoza, nacionalno-kontinentalnog, obavlja železnicom - objašnjava profesor Nebojša Bojović. - Koliko je to ozbiljan zadatak pokazuje da danas u ovoj najrazvijenijoj zemlji EU procenat učešća železnice u prevozu putnika iznosi oko 18 odsto. Još jedan primer jeste železnički sistem Holandije, čije usluge dnevno koristi više od milion putnika.