"Jedna olovka, jedna gumica, jedno dete i jedan nastavnik mogu promeniti svet!" Verujte i dajte priliku svakom detetu, jer to svi zaslužuju bez obzira na njihove mogućnosti, poručuje Sanela koja je prva i najbolja inkluzivna učiteljica u BiH.

Profesorica razredne nastave u Tuzli Sanela Jaganjac, koja unazad šest godina obnaša i funkciju direktorice OŠ "Mejdan" je u struci dostigla najveći stepen napredovanja i postala nastavnik savetnik, ali to ipak nije njena najviša titula, nego ona o kojoj se priča i piše poslednjih mesec dana. Tačnije 1.3. ove godine, Sanela je u Skoplju dobila priznanje da je najbolja učiteljica sa prostora bivše Jugoslavije, jer je prva inkluzivna učiteljica u BiH. Na ovu titulu gleda kao na splet srećnih okolnosti koje su se dešavale kroz njenu karijeru. Sve je počelo još pre 22 godine kada je u svoj razred prihvatila učenike sa smetnjama u razvoju.

- U Skoplju sam 1.3.2019. dobila priznanje kao najbolja nastavnica na prostoru bivše Jugoslavije. Svu svoju prijavu na ovo prestižno takmičenje sam usmerila na rad sa decom koja imaju teškoće u razvoju. Imala sam sreću da pre 22 godine počnem raditi u školi gde su sve nove ideje bile dobro došle kao i svako dete. Želela sam da dam priliku svakom detetu, jer svi zaslužuju šansu.Zajedno sa kolektivom OŠ "Simin Han" i direktorom Osmanom Hasićem počeli smo da pletemo mrežu uključivanja dece sa teškoćama u redovni nastavni sistem. Nije išlo lako jer u to vreme nije bilo dovoljno defektologa, nije bilo užbenika, nastavnih sredstava...ali smo radili i nismo posustajali. Išli smo dalje. Od "specijalnih odeljenja", preko integracije dece u redovnu nastavu na časove veština do kompletne inkluzije. Uporedo sa radom u učionici pripremao se i pravilnik, koji je i sada na snazi u našem kantonu, da deca sa teškoćama mogu ići u redovne škole.Ovo priznanje je meni jedan veliki vetar u leđa,da moram ići dalje i da se i dalje moram boriti za inkluziju u Bosni i Hercegovini - rekla je Sanela.

Pročitajte još: Učiteljica sa stotinu talenata

Oni koji je poznaju, ali i deca sa kojom je radila bi se složili u jednom da je ona posebna učiteljica jer je u svoje srce posadila ljubav koju je nesebično delila. A i ona sama priznaje da je zaista tako bilo i da je to jedina „čarobna formula“.

- Na svu svoju decu koju sam provela kroz prizmu obrazovanja sam jako ponosna jer su postali čestiti i dobri ljudi, što mi je bila i osnovna vodilja edukacije. Ipak, najviše sam emotivno vezane za period svoga rada koji sam provela radeći sa decom koja su imala teškoće u razvoju. Oni su kao moji dukati oko vrata koje sebično čuvam i duboko u svojoj duši nosim. Sa njima sam prošla nemoguće, od prvih slova do prvog samostalnog izlaska napolje, od prvih koraka do prvih glasova...Bila je to jedna velika avantura kako za njih tako i za mene. A oni, oni su me naučili nešto najvrednije u životu da smo pod nebeskim svodom svi potrebni takvi kakvi jesmo i da samo zajedno možemo opstati. Kad su deca sa teškoćama u pitanju, osim onih stručnih metoda koje prosvetni radnici moraju znati, tu su i neke metode koje moraju poći iz srca - zaključuje naša sagovornica i dodaje:

- Metode rada koje se koriste u radu sa decom sa teškoćama u redovno obrazovnom sistemu su različite i sve zavisi od poteškoća sa kojima se dete susreće. Pre svih metoda i pre svakog rada treba verovati u dete i njegov uspeh. Vera i ljubav koja se pruža deci su osnovni motavacioni paramatri. Svako dete ima svoje potrebe i mogućnosti, teba to otkriti i na osnovu njegovih mogućnosti postizati individalno maksimum. Svoje pozitivne primere iz prakse iz polja inkluzije nesebično sam delila preko udruženja MIOS (Međunarodne interaktivne otvorene škole) sa nastavnicima u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Hrvatskoj,Sloveniji, Tuskoj i Španiji.



Ono što bi ona poručila svojim kolegama, celom obrazovnom sistemu, ali i roditeljima kada su u pitanju deca sa teškoćama, sažeto je u narednim redovima, a proističe iz iskustva koje je Sanela stekla zahvaljujući radu sa decom.

Pročitajte još: Učiteljica do škole stizala i kombajnom!

- Svim nastavnicima koji rade u našem obrazovnom sistemu bi poručila da :" Jedna olovka, jedna gumica, jedno dete i jedan nastavnik mogu promeniti svet". Verujte i dajte priliku svakom detetu, jer to svi zaslužuju bez obzira na njihove mogućnosti.Takođe poruka i za naše predstavnike u vlasti da obrazovanje mora biti prioritet, a ne opterećenje, da se nastvnici moraju više ceniti i više ulagati kako u školi tako i u nastavno osoblje. A roditeljima koji imaju decu sa poteškoćama, da moraju biti uporni i snažni da njihovo dete dobije ono što svojim rođenjem zaslužuje.

Sanela kaže da je postala prosvetni radnik po uzoru na svoju učiteljicu, te da je vrlo rano znala da želi poći tim putem. Još dodaje i to da se svakodnevno seti svoje učiteljice i da u slučaju neke dileme pomisli šta bi njena učiteljica uradila da je na njenom mestu.

- Već u drugom razredu osnovne škole znala sam, kako ja tako i svi oko mene, da ću kada narastem biti učiteljica. Ta ljubav prema obrazovanju je krenula od moje učiteljice Angele Radojčić u OŠ "Ivan Marković Irac" u Loparama. Moja učiteljica je bila moj uzor i moj motiv da uspem u svom naumu.Kada sam konačno ostvarila svoj san, kada sam ušla u učionicu ja sam tada preko Crvenog krsta svojoj učiteljici poslala poruku da je učiteljica Angela ponovo među decom. Svaki moj potez u učionici me baci na razmišljanje da li bi moja učiteljica to uradila.Trudim se da opravdam njeno poverenje u mene jer je jako verovala da ću uspeti i da ću dati svoj doprinos obrazovanju. Od profesije učiteljice se nikada ne može umoriti, jer prave istinske učiteljice su u stvari velika deca kojoj igra nikada ne dosadi - kaže učiteljica Sanela.

- Kroz moje želje i htenja da posanem učiteljica kupovala sam i pripremala literaturu za "putovanje" u grad svetlosti, za Pariz. Radom sa decom koja imaju poteškoće "otputovala sam" u Dansku i videla da i Danska ima lepe peščane plaže, kip Male sirene, vrtove Tivoli... Upoznala sam mnogo dragih ljudi, koje inače ne bih upoznala, družila se sa mnogo divne dece, posebne koji su od mene načinili posebnu učiteljicu. Zato ovu svoju nagradu poklanjam svoj deci koja imaju teškoće u razvoju - zaključuje Sanela.