UKOLIKO se i dalje nastavi trend odlaska vozača iz Republike Srpske u zemlje Evropske unije, pre svega Sloveniju i Nemačku, prevoznicima u RS preti opšti kolaps i masovno zatvaranje firmi, kažu sagovornici "Novosti".

Prema zvaničnim informacijama iz Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS, u Srpskoj sada već postoji potreba za 4.500 vozača, što za teretni, što za putnički saobraćaj, a procena je da ovoliki broj vozača već napustio Srpsku.

- U RS sada imate oko 1.200 firmi koje se bave prevozom. Na parkinzima im leže kamioni i druga vozila jer nema ko da ih vozi. Vozači nam odlaze svakodnevno. Slovenija je najprimamljivija, kaže, za "Novosti", Nikola Grbić, predsednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS, i dodaje da je pre osam godina u Srpskoj bilo oko 3.700 firmi, što jasno pokazuje u kom smeru ide ova delatnost.

Pročitajte još - Za volanom samo sa sertifikatom

Odgovor na pitanje, zašto vozači odlaze iz Srpske, pre svega je u visini plate, kaže Grbić, ali tu su i uslovi rada.

- Plate u Sloveniji se kreću oko 4.000 KM i više. U Srpskoj kao vozač možete zaraditi 1.000 maraka. To je oko četiri puta manje. Pored toga kad vozite po zemljama EU nema čekanja na granicama. Kada naš vozač iz Banjaluke krene npr. za Beograd on izgubi tri dana na granici. To je veliki gubitak za posao - ističe Grbić.

On dodaje da bi rešenje bilo da institucije RS i BiH pristupe ovom problemu na pravi način i da se prestane sa dužim zadržavanjem kamiona na granici, ali i da se nađe model kako omogućiti prevoznicima da povećaju plate na 3.000 maraka za vozače i omogući brži protok kamiona na granici.

Nikola Grbić / Foto D. Pozderović

- Vozača više definitivno nema u Srpskoj. Oglasi za vozače se vrte po mesec dana i niko se ne javlja. Na Birou za zapošljavanje nema vozača. Sve što se pojavi odmah odlazi za Evropu - ističe Grbić, i dodaje da zbog ovog problema trpi i budžet RS jer se uplaćuje i manje doprinosa, a tu je i problem odlaska stanovništva jer vozači masovno vode sa sobom i porodice.

Inače, prema podacima do kojih su došle "Novosti", Slovenija je samo za prošlu godinu dala 80.000 radnih dozvola za BiH.

Pročitajte još - Ni obuka za džabe ne mami mlade

- Samo za šest meseci ove godine 10.000 radnih dozvola je otišlo za BiH. Od toga je oko 80 odsto za vozače, pričaju za "Novosti" ljudi koji su upoznati sa procesom odlaska vozača iz RS i cele BiH.

A oni koji su već nekoliko godina u Sloveniji i voze kamione kažu da su veoma zadovoljni i uslovima rada i novcem koji zarađuju.

- Dok sam radio u RS imao sam oko 800 KM platu. U Sloveniji sada radim za 2.000 evra. Uskoro vodim i porodicu sa sobom u Sloveniju. U EU nema granica i čekanja. Zadužiš kamion i voziš od zemlje do zemlje - kaže jedan od vozača za naš list.

Kako bi pomogli privrednicima da pronađu vozače, Privredna komora RS je osnovala Edukativni centar. Uloga centra je da obuči vozače u roku tri meseca, po zahtevu privrednika i da oni odmah dobiju stalan posao u Srpskoj.

FIRME SELE U EVROPSKU UNIJU

ZBOG problema sa nedostatkom radne snage prevoznici iz Srpske masovno odjavljuju i firme iz Srpske i prijavljuju iste u zemljama Evropske unije, a kako bi lakše radili i poslovali. Prema podacima Udruženja prevoznika RS oko 900 firmi iz BiH se već registrovalo u zemljama EU!