OD STALNOG DOPISNIKA - PARIZ

IAKO imaju na raspolaganju savršeno razgranatu mrežu gradskog saobraćaja, Parižani se ovih vrelih letnjih dana kuvaju u autobusima i u podzemnoj železnici, jer mnoga vozila još uvek nisu snabdevena klima-uređajima. Čeka ih, međutim, prava mala revolucija u prevozu, jer bi uskoro mogli da preskoče ceo jedan vek i ubuduće se prebacuju letećim taksijem!

Inicijalna kapisla za ovaj projekat bilo je dodeljivanje Olimpijskih igara 2024. Gradu svetlosti. Za tu priliku, ciljajući efikasniji prevoz gostiju i učesnika najveće svetske smotre sporta, udružili su se "Erbas", Aerodromi Pariza, Parisko gradsko saobraćajno preduzeće, Pariski region i Generalna direkcija za civilnu avijaciju.

IZ njihove saradnje, izrodio se projekat u okviru kog se sada ispituju različiti modeli futurističkih vozila nalik onima iz naučnofantastičnih filmova. Trenutno se testiraju prototipovi čiji izgled se drži u tajnosti. U "Erbasu" za "Novosti" ističu da rade na različitim modelima, a koji će od njih da bude prisutan na Olimpijskim igrama tek treba da se odluči u bliskoj budućnosti.

- Trenutno razvijamo i testiramo naše postojeće demonstratore leta, što će nam omogućiti da definišemo put za buduću generaciju letilica - kaže, za "Novosti", Eduardo Domingez Puerta, rukovodilac "Erbasovog" odeljenja za urbanu mobilnost.

Pročitajte još: "Boing" testirao leteći automobil (VIDEO)

Kao osnov za budući koncept služe modeli kao što su "Siti Erbas" i "Vahana". Pretpostalja se, međutim, da će nova letilica biti izgledom nešto između helikoptera, automobila i letećeg objekta budućnosti. S tim u vezi, ispituje se i novi sistem s aplikacijom "Vum" na bazi rezervacija za vazdušno prebacivanje koje se već koriste u Meksiku ili Sao Paulu. Ali, ovo će biti nešto sasvim novo.

Jedna od letelica u konkurenciji za taksi - Foto Erbas

PARISKI leteći taksi će morati da zadovolji nekoliko parametara, kao što su vertikalno uzletanje i poletanje u urbanoj zoni, da bude na eletrični pogon, kao i da poštuje prirodnu okolinu, sa nultom emisijom štetnih izduvnih gasova. Njime će se, kao dronom, upravljati na daljinu. Zbog toga se puna pažnja posvećuje i veoma važnom bezbednosnom konceptu da bi korisnici imali puno poverenje i da bi mogli da koriste ova bespilotna vozila.

Tamo gde je danas, zbog velikih gužvi, za prebacivanje s najvećeg pariskog aerodroma, taksijem ili prigradskom železnicom, potreban i ceo sat, vazduhom bi se to odigravalo za svega nekoliko minuta. Veze će se ostvarivati u niskom vazdušnom prostoru rezervisanom za letove helikoptera, a već se razmišlja i o ceni. Cilj Pariskog gradskog saobraćajnog preduzeća je da ne košta više od jednog do dva evra po kilometru. Prosečna vožnja bi, tako, koštala od 30 do 60 evra, što je, čak, u nižoj projekciji, jeftinije i od običnog taksija.

Erbas “ ovako najavljuje leteće automobile

Zasad su planirane dve linije, od aerodroma do budućeg Olimpijskog sela u Sen Deniju i do Diznilenda. Centar grada je, trenutno, isključen iz projekta, jer je nadletanje prestonice kompleksno zbog bezbednosnih pravila.

Uskoro bi trebalo da bude odabrano i zemljište u blizini pariskog aerodroma "Šarl de Gol - Roasi", a pista bi mogla da bude operativna već za godinu i po. Planiraju se poletanja na svakih šest minuta!