OBALE Bokokotorskog zaliva, dileme više nema, povezaće - most. Vlada Crne Gore je na svojoj poslednjoj sednici odlučila da se Državna studija lokacije Lepetane kojom se, između ostalog, definiše gradnja mosta preko tesnaca Verige, na ulazu u Zaliv, uskoro nađe na javnoj raspravi. Nju će organizovati Ministarstvo održivog razvoja i turizma, Opština Tivat i Republički zavod za urbanizam i projektovanje kao obrađivač plana. Termin početka rasprave, koja će trajati petnaest dana, biće naknadno saopšten. Opcija da se probija tunel je otpala.

Pročitajte još: Obale Boke spajaće most

Kako su saopštili iz Vlade, "studija se radi za sektore 20 i 21, odnosno za prostor u zahvatu Prostornog plana područja posebne namene za morsko dobro, od crkve Gospe od Anđela, preko naselja Opatovo, do Donje Lastve, a Jadranska magistrala predstavlja granicu u zaleđu. Obuhvata neizgrađenu stenovitu obalu, naseljsku strukturu, izgrađenu obalu i trajektno pristanište u Lepetanima".

Vlada je u novembru prošle godine centrali Uneska (Kotor s okolinom je na Uneskovoj listi) dostavila procenu uticaja na baštinu HIA - studiju prema kojoj je zaštićeno područje Kotorskog i Risanskog prošireno na celi Bokokotorski zaliv, uvođenjem takozvane bafer zone. Uža lokacija prelaza preko Boke definisana je prostornim planom Crne Gore iz 2008. godine, koji je planiranim koridorom prejudicirao položaj između rta Sveta Nedelja i Opatovo, ispred tesnaca Verige, čime je 2,5 kilometara udaljen od granice zaštićenog prirodnog i kulturno-istorijskog područja Kotora u okviru Uneska.

Most preko Boke, smatraju u Vladi, ocenjen je kao trajno i funkcionalno rešavanje problema drumskog saobraćaja na ovom turističkom području. Trajekti koji već decenijama prevoze putnike na liniji Lepetane - Kamenari, u oba smera, predstavljaju usko grlo. Naročito tokom sezone kada gosti u kilometarskim automobilskim kolonama čekaju na prelaz s jedne na drugu obalu. Sa druge strane, most će skratiti put oko zaliva za tridesetak kilometara za sve one koji iz Kotora, recimo, voze za Herceg Novi i obrnuto želeći da izbegnu gužve na trajektima.

Pročitajte još: DILEMA OKO IZGRADNjE MOSTA POSLE UPOZORENjA UNESKA: I tunel varijanta za spajanje obala Boke

Osman Nurković, ministar saobraćaja, najavljivao je da postoji veliko interesovanje investitora za gradnju mosta, koji skraćuje put oko Boke za tridesetak kilometara, jer se radi o objektu koji će brzo vratiti uloženi novac. Sadašnji proračuni stručnjaka kažu da će most sa zaobilaznicom oko Tivta koštati oko 140 miliona evra. Projekat je već urađen i slede neke manje dorade. Investitor će biti poznat nakon završetka međunarodnog tendera koji će biti raspisan.

Most koji će spojiti obale koje sada povezuju trajekti biće dugačak oko 1.000 metara, visok 65 metara i imaće četiri kolovozne trake. Njegovom izgradnjom biće eliminisano usko grlo koje predstavlja saobraćaj trajektima. Ispod mosta će i najveći prekookeanski brodovi nesmetano ulaziti u Kotorski zaliv.


STARI PROJEKAT

Rasprave oko gradnje mosta traju već dugo. On je još devedesetih "viđen", kao najbolje rešenje, najavljivana je često njegova izgradnja, ali, uglavnom zbog manjka novca, taj projekat nije započet. U poslednje vreme "u opticaju" je bila ideja koju su zagovarali pojedinci da se umesto mosta obale Boke spoje podvodnim tunelom, koji, navodno ne bi ometao "prirodne vizure" Boke i njenih starih naselja. No ta ideja nije imala više pristalica. Da li će tokom rasprave biti reči i o tunelu, ili isključivo o mostu kojega definiše pomenuta Studija o lokaciji za Lepetane, ostaje da se vidi.