POTENCIJAL Dunava je ogroman i u Srbiji godinama čeka da se iskoristi, a Golubačka tvrđava bi mogla da bude pokretač dunavskog turizma.

Decenijama se u Srbiji govori o turističkom potencijalu Dunava kroz koji krstari više od 1,5 miliona turista i od kojih nemačka privreda zarađuje skoro 500 miliona evra. Razvoj dunavskog turizma u Srbiji teče sporo, ali bi otvaranje srednjovekovne tvrđave Golubački grad, koja je pet godina renovirana, uz Viminacijum i Lepenski vir, moglo bi da otključa ovaj kovčeg sa blagom.

- Otvaranje Golubačke tvrđave u punom sjaju može da promeni sve, jer ove godine je takvo interesovanje za Dunav da smo iz programa sklonili Viminacijum i stavili Smederevsku i Golubačku tvrđavu - kaže Mileta Adžić, vlasnik jedinog broda za krstarenje od Beograda do Kladova. - Sezona "Akvastar Danjuba" traje od marta do oktobra i brod je uvek pun. Ove godine su tema tvrđave, a brod plovi i po tri puta nedeljno što najbolje pokazuje koliko su naši ljudi željni krstarenja Dunavom.


PROČITAJTE JOŠ: Resavsku pećinu posetilo 5.000 turista

Ulaganje u ovaj brod se višestruko isplatilo i, nažalost, to je jedini koji plovi najlepšim delom Dunava od Smedereva, Donjeg Milanovca, Velikog Gradišta, Golupca do Kladova. Potencijal vodnog saobraćaja i turizma Donjeg Podunavlja je ogroman, a godišnje ovde pristane po hiljadu putničkih brodova. Srbija bi mogla da prihoduje desetine miliona evra godišnje od domaćih i stranih nautičara, čime bi došlo i do ekonomskog razvoja lokalnih samouprava. Naime, nautički turizam u ukupnim prihodima od turizma u razvijenim podunavskim zemljama učestvuje i do 30 odsto!

Veliko Gradište, Golubac, Donji Milanovac, Kladovo i Negotin godišnje poseti oko 80.000 turista koji ostvare 170.000 noćenja. Najpopularnije je Kladovo gde se ostavri trećina svih noćenja. Domaći gosti, u proseku borave dve, a stranci tri noći.

- Broj noćenja bi lako mogao da se duplira kada bi se lokalno stanovništvo više uključilo u turizam - kaže Dejan Veselinov iz "Veselinov konsaltinga". - Najveći potencijal za razvoj ima cikloturizam. Dunavski centar za kompetenciju je postavio brojač za bicikliste i kroz Đerdapsku klisuru je lane prošlo oko 11.000 dvotočkaša. Jedan od najpopularnijih trendova u turizmu je održivo putovanje koje podrazumeva da se koriste najpogodnija sredstva javnog transporta poput voza i broda, pa tek na kraju avion. Na samoj destinaciji je jedan od najpopularnijih načina kretanja bicikalom koji se rentiraju. Tačnije, danas su najpopularniji specijalno dizajnirani sistemi gde se iznajmi bicikli i ostavi na drugoj stanici kada se završi vožnja. Savremeni putnici računaju koliko je njihovo putovanje zagadilo okolinu i postoje sajtovi na kojima se nalaze ovi kalkulatori.

ČETIRI ZONE

GOLUBAČKI grad je podeljen na četiri zone: zelenu, plavu, crvenu i crnu, a ulaznice koštaju od 150 do 1.200 dinara.

Maloletnicima je omogućen ulaz samo u zelenu zonu, dok će ostale tri moći da obilazi najviše pet posetilaca u jednoj turi, i to samo u pratnji vodiča.


PROČITAJTE JOŠ: POSKUPELO MORE: Cene aranžmana desetak odsto više

IZGRADNjA PRISTANIŠTA

MEĐU 1,5 miliona putnika koji krstare evropskim rekama, severnoameričko tržište iznosi 40 odsto, a nemačko 28 odsto.

Nemačka godišnje ima oko 450.000 putnika i tržište ostvari promet od oko 500 miliona evra. Prosečna cena krstarenja je 1.030 evra, a turisti ostvare 6,9 noćenja. Najpopularnije evropske reke su Rajna 35 odsto i Dunav 34 odsto. Strategija razvoja vodnog saobraćaja u Srbiji do 2025. godine predviđa izgradnju 16 putničkih pristaništa za međunarodni saobraćaj.